Mann fotograferer landskap
© Shutterstock

Bildestabilisering hjelper deg ikke alltid

Når du for eksempel fotograferer i svakt lys eller bare trenger lange lukkertider, er bildestabilisering uunnværlig. I noen situasjoner er det imidlertid best å slå av funksjonen. Her ser du hvilke.

23. april 2019 av Poul Siersbæk

Bildestabilisering i kameraet eller i objektivet er uvurderlig hjelp når du skal sikre deg at bildene blir skarpe i svakt lys, eller når du trenger lange lukkertider.

På noen objektiver kan du også stille inn bildestabiliseringen til å fungere helt nøyaktig etter bevegelsesmønsteret ditt – altså om du for eksempel vil panorere eller står på et bevegelig underlag.

Imidlertid er det også noen situasjoner sder du faktisk bør slå av stabiliseringen, siden den overraskende nok vil kunne gi deg uskarpe i stedet for skarpe bilder.

> Les også: Slik fungerer bildestabilisering i kameraet ditt

Landskap med lang lukkertid

Lange lukkertider krever bruk av stativ, og da er det ikke alltid bildestabiliseringen er til god hjelp. Vil du ha full kontroll over lukkertiden? I denne videoen ser du hvordan.

© Shutterstock

Stativ og bildestabilisering går ikke alltid hånd i hånd

Skal du ta bilder ved veldig lange lukkertider eller fotograferer med de aller største brennviddene, kan det være nødvendig å bruke stativ. 

Da er hovedregelen at du må slå av bildestabiliseringen, selv om det kanskje høres merkelig ut.

Dette er fordi bildestabiliseringen søker etter vibrasjoner for å kunne redusere dem. Hvis den ikke finner noen, kan den faktisk skape dem.

Når stabiliseringen er aktiv, låses nemlig linsegruppene opp slik at de kan beveges av det elektromagnetiske opphenget som omgir elementene. 

Er det ingen vibrasjoner, kan det oppstå en form for elektronisk feedback som kan få linsene til å flytte bittelitt på seg.

> Les også: Slik velger du riktig kamerastativ

Sigma 100-400 mm F5.0-6.3 DG OS HSM Contemporary

Med en knapp på objektivet kan du raskt slå av bildestabiliseringen. Større objektiver har flere innstillingsmuligheter for forskjellige opptaksforhold.

© Sigma

Noen kamera- og objektivprodusenter tilbyr en egen stativinnstilling. Imidlertid gjelder dette noen veldig få objektiver. Canon-objektiver har en innebygd funksjon som automatisk slår av stabiliseringen når kameraet er i ro.

Hvis kameraet eller objektivet ditt ikke har en egen stativfunksjon, bør du derfor sørge for å den ikke er aktiv selv. På objektivet gjør du det med en liten knapp. Sitter bildestabiliseringen i kameraet, må du deaktivere den i kameramenyen.

> Les også: Tips for enda bedre naturbilder

Her kan bildestabilisering være til hjelp

  1. Bruk bildestabilisering når du fotograferer håndholdt med en lukkertid som er lenger eller lik brennvidden, altså for eksempel 1/100 sekund ved 100 mm

  2. Er du andpusten eller fryser så mye at du skjelver, aktiverer du bildestabiliseringen hvis du fotograferer håndholdt.

  3. Til håndholdt fotografering bør du alltid aktivere bildestabiliseringen når du fotograferer med brennvidder på 300 mm og mer.

Her kan bildestabilisering være en ulempe

  1. Du trenger ikke bildestabilisering når det er nok lys til å fotografere håndholdt på korte lukkertider, for eksempel 1/400 sekund og med kameraets laveste ISO-verdier, når du bruker vidvinkel- og normalobjektiver.

  2. Hvis kamerabatteriet ditt er i ferd med å bli tomt, og du ikke har et ekstrabatteri, slår du av stabiliseringen til du får bruk for den. Bildestabiliseringen i store objektiver sluker nemlig mye strøm.

  3. Når du har kameraet ditt på stativ og underlaget er stabilt, kan bildestabilisering gi rystede bilder hvis du tar bilder med lange lukkertider eller fotograferer på de aller største brennviddene.