Dette må du vite om Brenizer-metoden

Dette bildet har en størrelse på 80 megapiksler og er satt sammen av rundt 50 bilder tatt med tele, noe som har gitt den fine, uskarpe for- og bakgrunnen. 

© Digital FOTO

Dette må du vite om den berømte Brenizer-metoden

Når du bruker vidvinkel får du veldig stor dybdeskarphet, noe som gjør det umulig å oppnå en uskarp bakgrunn. Men med den såkalte Brenizer-metoden kan du lure deg til rå blenderverdier.

27. mai 2019 av Sarah Marie Winther

De fleste portrettfotografer går for en så liten dybdeskarphet som mulig, fordi det gir en større bakgrunnsuskarphet, noe som får hovedmotivet til å tre tydeligere fram mot bakgrunnen. 

Blenderåpningen har stor innvirkning på hvor liten dybdeskarpheten kan bli, men det er også andre faktorer som spiller inn, f.eks. hvor tett motivet er på kameraet. Jo tettere på, jo mindre kan dybdeskarpheten bli. 

Også brennvidden påvirker dybdeskarpheten. Et teleobjektiv gir mye mindre dybdeskarphet enn et vidvinkelobjektiv – faktisk gir en kraftig vidvinkel nesten uendelig dybdeskarphet uansett hvor stor blenderåpning du velger.

Derfor er det umulig å få en uskarp bakgrunn på vidvinkelbilder, med mindre fokus ligger rett foran kameraet. 

> Les også: Derfor må du kjenne til disse 5 brennviddene

Rå dybdeskarphet med ny metode

Med en egen fototeknikk kan du imidlertid lure deg til vidvinkelbilder med lav dybdeskarphet – til og med helt uten å bruke vidvinkel. Den kalles Brenizer-metoden etter den anerkjente amerikanske bryllupsfotografen Ryan Brenizer, som oppfant metoden i 2008. 

Vi har intervjuet Ryan Brenizer i Digital FOTO nummer 9/2019 og stilt et par spørsmål om metoden, som i løpet av de siste årene har blitt kopiert av tusenvis av fotografer verden over. 

Han understreket blant annet at det ikke er han som har oppkalt metoden etter seg selv, og så ga han tre gode råd til deg som vil gi deg i kast med metoden:

1. Start pent

Det er ingen grunn til å ta 100 bilder første gang, for det tar mye tid, både for deg og datamaskinen. 

Faktisk kan du nøye deg med helt ned til seks bilder, da det er nok til at du tydelig kan se effekten av metoden.

2. Tenk over avstanden

Det er viktig at du stiller deg på en avstand så du kan plassere personen eller personene i ett enkelt bilde. 

På den måten gjør det ikke noe hvis der oppstår en liten feil i “sømmen” mellom de forskjellige bildene når du setter dem sammen, fordi det vil være i bakgrunnen og ikke i et ansikt.

3. Gjør som du pleier

Fotografer personene slik du ville gjort i ethvert annet portrett. 

Et stort panoramabilde er ikke noe verdt hvis personene i det ser ut som om de kjeder seg eller fryser. Så hold øye med at ansiktsuttrykkene deres er gode.

Få hjelp til Brenizer-metoden i Fordelssonen

Hvis du er abonnent på Digital FOTO, kan du lese vår store guide til den avanserte metoden her

I guiden får du grundig veiledning til hvordan du rent praktisk benytter metoden, samt hvilke kamerainnstillinger som er best å bruke.

Og i Digital FOTO nummer 9/2019 kan du lese vårt store intervju med Ryan Brenizer og se noen av de flotte bildene hans. Husk at du som abonnent også kan lese bladet på Wype