Uskarp søker? Finn løsningen her

Får du stadig et uskarpt bilde i søkeren? Her ser du hvordan du får et skarpt bilde. 

Still inn kamerasøkeren riktig

For de fleste fotografer er diopterjusteringen en kamerknapp de er helt likegyldige til. Men hvis du er nærsynt eller langsynt, er den uunnværlig.

26. juli 2018

Det er én kameraknapp mange fotografer er helt likegyldige til – noen vet ikke engang at den eksisterer. Men hvis du er nærsynt eller langsynt, kan denne lille knappen være et uunnværlig redskap for å få et skarpt bilde. 

Diopteret er en liten linse i kamerasøkeren, som gjør den i stand til å matche bildet med det du ser med øynene dine. Hvis du har dårlig syn, vil du nemlig se et uskarpt bilde når du ser gjennom en søker som ikke er stilt inn. 

På samme måte vil en person med et godt syn få et uskarpt bilde hvis de ser gjennom en søker som er innstilt til en person med dårlig syn – akkurat som hvis de låner brillene til noen andre. 

Er kameraet ditt innstilt riktig?

Den enkleste måten for å se om du bør justere søkeren din, er å kikke på tallene og linjene under bildet i søkeren. Hvis du ikke kan se dem helt skarpt, er ikke søkeren justert etter øynene dine.

De aller fleste speilreflekskameraene med optiske søkere og speilløse kameraer med elektroniske søkere har dioptere – og derfor også diopterjustering. 

Diopterjusteringen vil sannsynligvis være et lite hjul eller en skyveknapp nær søkeren. De fleste diopterjusteringer er merket med tegnene + og -.

Les også: Dette betyr tallene på objektivet ditt

Diopterjusteringen på et Canon EOS 760D

På dette Canon EOS 760D-kameraet sitter diopterhjulet øverst på høyre side av søkeren.

Slik stiller du inn kameraet etter øynene dine

Når du skal justere diopteret, kan det være lurt å sette kameraet på stativ eller på et bord. Deretter finner du et motiv som kameraet ditt lett autofokuserer på – for eksempel en leke eller en potteplante.

Begynn med å snurre på diopterhjulet. Når bildet er i fokus, snurrer du videre til bildet bli uskarpt igjen. Så vrir du diopterhjulet tilbake slik at du ender opp med et skarpt bilde. (Snurr fram og tilbake til det er så skarpt som mulig). Nå bør diopteret være innstilt korrekt.

Les også: 10 ting du må gjøre før du bruker det nye kameraet ditt

Få kontroll på kameraet med e-boken vår

Hvis du ikke har full kontroll på alle kamerafunksjonene ennå, kan vi hjelpe deg med e-boken vår "Nybegynnerguide til fotografering".

Her får du en grundig gjennomgang av de forskjellige programmene, samt innstillinger som blender, lukkertid, ISO-verdi og mye mer.

Du kan få guiden sendt direkte til innboksen din hvis du melder deg på Digital FOTOs nyhetsbrev HER.