En mann holder en gimbal med speilløst kamera.

En gimbal sikrer deg stabile og flytende bevegelser, og det gir en rekke fordeler når du filmer eller fotograferer.

© Shutterstock

Her gir en gimbal deg blinkskudd

En gimbal er mye mer enn et verktøy som sikrer deg flotte videoer. Faktisk er gimbalen også genial til bilder. Her får du tre gode grunner til at du bør ha en gimbal.

22. juni 2022 av Jeppe Vestergaard

Kort sagt er en gimbal et stativ der tre motorer holder kameraet ditt stille, selv om du beveger deg og filmer eller tar stillbilder.

Den ene motoren holder kameraet i vater. En annen holder kameraet rett framover så det ikke vipper opp og ned i en loddrett akse. Den siste motoren sørger for at kameraet ikke ruller på tvers av de to aksene.

Her går vi gjennom tre situasjoner der vi bruker en gimbal til å få fantastiske og spennende resultater.

Hva er egentlig en gimbal?

Kort sagt er en gimbal et stativ der tre motorer holder kameraet ditt stille selv om du beveger deg, samtidig som du tar opp video eller fotograferer.

Den ene motoren holder kameraet i vater. En annen holder kameraet rett frem så det ikke vipper opp og ned i en vertikal akse.

Til slutt gjør den siste motoren at kameraet ikke ruller på tvers av de to aksene.

Her går vi gjennom tre situasjoner der vi bruker en gimbal til å ta fantastiske og spennende bilder.

Kvinne med gimbal og kamera.

En gimbal gir deg stabil film og skarpe bilder gjennom gyroskopteknologi, som bruker motorer til å dempe rystelser i flere akser.

© Shutterstock

1. Bruk en gimbal til filming

Gimbalens hovedformål er å gi stabile filmer. Hovedformålet med å kjøpe en gimbal bør derfor være å ta opp mange flotte videoer.

Vi bruker særlig en gimbal når vi skal bevege oss i opptaket. Da kan vi få flott og stabil film ved for eksempel å gå nærmere et motiv eller kretse rundt det.

De håndholdte gimbalene ble for alvor introdusert av DJI i 2014. Siden da har markedet eksplodert med gimbaler til kameratelefoner, speilløst og speilrefleks.

> Se videoen vår i Fordelssonen, der vi viser hvilken effekt en gimbal har på filmen vår.

En telefon på en gimbal.

Du kan kjøpe en gimbal til telefonen for rundt 1000 kroner. Perfekt til nybegynnere som har lyst til å leke med film.

2. Gimbal er perfekt til panorama

En gimbal er ikke bra til bare film. Den kan også være nyttig til stillbilder.

Med en gimbal er det enkelt å lage panoramabilder der du setter sammen en rekke bilder til ett stort. 

På de fleste gimbalene er det en liten styrespak slik at den kan panorere med kameraet i en glidende bevegelse.

Det gjør det ekstra enkelt å ta panoramabilder med kameratelefonen, som setter sammen bildet i telefonen.

Akkurat nå kan du få Digital FOTOs helt egen gimbalstabilisator, som er perfekt til å holde smarttelefonen i ro når du filmer. Stabilisatoren er enkel å bruke, og den finner automatisk balansen med telefonen slik at den alltid holder seg stabil når du beveger på deg.

Panoramabilde av en innsjø med skog og fjell i bakgrunnen.

Silkemyke og stabile panoreringer gjøres enkelt med de kraftige motorene, og via en app kan du ofte få et ferdig panoramabilde når du har gjort opptaket ditt.

© Shutterstock

3. Gimbalen er suveren til timelapse

Med mange moderne gimbaler har du muligheter til å få helt suverene timelapseopptak. 

Her må du ofte stille inn tidsperioden, intervallet for bildene – og eventuelt en bevegelse gimbalen skal ta mens du gjør det.

Deretter kan du sette sammen alle bildene dine til en video. Fordelen er at filmen din viser en scene over lang tid på kort tid.

Med en gimbal har du også mulighet til å ta de spesielle hyperlapseopptakene. 

Da beveger du deg f.eks. fremover mens kameraet tar bilder i en forhåndsbestemt periode. 

Deretter kan du sette sammen alle bildene til en film der alt rundt kameraet går veldig fort, mens kameraet beveger seg langsomt i bildet.

> Les også: Slik lager du timelapsevideo

Finn din nye gimbal i Digital FOTO

I Digital FOTO nr. 6/2020 har vi tips om hvilken gimbal som passer til ditt behov. Vi har funnet gimbaler i alle prisklasser og går blant annet nærmere inn på hvilke bevegelser du kan gjøre med din nye gimbal.

Hvis du ikke abonnerer på bladet, kan du akkurat nå få et par trådløse in-ear høretelefoner og to numre av Digital FOTO for bare 108 kroner inkludert porto. Du slipper altså irriterende ledninger, og sammen med høretelefonene får du et smart og lommevennlig etui som automatisk lader opp høretelefonene når du ikke bruker dem.

En gimbal med kameratelefon tar opp timelapse.

Med litt tålmodighet og en gimbal kan du sette sammen bildene dine til en flott timelapsefilm.

© Shutterstock

Fire gode gimbaler til nybegynnere

Digital FOTOs egen gimbalstabilisator til mobiltelefoner

Akkurat nå får du to numre av Digital FOTO og en Bluetooth-gimbal til mobiltelefonen. Nå er det endelig slutt på rystede og uskarpe bilder og videoer tatt med telefonen. Løsningen er denne smarte gimbalstabilisatoren, som er perfekt til å holde smarttelefonen i ro når du filmer. Du får flotte opptak med glidende bevegelser og helt uten rystelser.

Zhiyun Crane M3

Denne egner seg best til lettere speilløse systemkameraer og objektiver på under en kilo – eller til actionkameraer og mobiler. 

Les hele anmeldelsen vår av Zhiyun Crane M3 her.

DJI OM 5

Denne gimbalen er laget til smarttelefonfotografer. I appen DJI Mimo kan du blant annet lage panoramaer eller timelapse der telefonen roterer underveis når du plasserer OM 5 på den medfølgende stativfoten.

Les hele anmeldelsen vår av DJI OM 5 her.

Feiyu Tech AK4500

Med AK4500 får du ikke bare en profesjonell gimbal som gir deg stabile filmopptak. Den er nemlig full av overraskende funksjoner. Det gjelder ikke minst ekstragrepet, som blant annet hjelper deg med å få stabile opptak på bakkenivå.

Les hele anmeldelsen vår av Feiyu Tech AK4500 her.