Slik får du bokeh-effekt i bildene dine

Med en lang brennvidde og ekstra avstand til motivet kan bakgrunnen sløres ganske fint. 

Hva gir penest bokeh?

En leser spør om hvordan man får den fine bokeh-effekten - for hvilket objektiv er best til å lage uskarp bakgrunn i bildene? Les svaret her, og få 3 triks for flottere sløring.

4. juli 2018

Spørsmål?

Jeg har et Nikon D5600 med kitobjektivet på 18–55 mm. Objektivet egner seg godt for mye, men ikke til portrettbilder med uskarp bakgrunn. 

Med andre ord må jeg ha et portrettobjektiv, og spørsmålet er om jeg får den flotteste uskarpe bakgrunnen med et 50 mm F1.4, eller om jeg skal gå for et zoomobjektiv på 55–300 mm. 

Objektivene koster omtrent det samme. Hva anbefaler dere?

Svar! 

Noen fotografer sverger til 50 mm, fordi objektivet er lite, lett og diskret, og på full blender kan det lage en svært pen, uskarp bakgrunn når du går helt innpå ansiktet. 

Vi vil tro at du med tiden nok bør ha begge objektivene, men begynn med teleobjektivet. Det gir deg brennvidder som kitobjektivet ikke har, og da kan du lage alt fra lett til helt uskarpe bakgrunner jo mer du zoomer inn. 

Dessuten får du også flere muligheter for å arbeide med perspektivet, for det gir svært forskjellige gjengivelser av ansiktet, alt etter om du står helt innpå personen med 55 mm eller langt unna med 300 mm. 

Teleobjektivet gir deg også mulighet for å sløre bakgrunnen når du fotograferer en modell i helfigur. Det kan ikke et 50 mm-objektiv. 

Med en lang brennvidde og god avstand til motivet får du nemlig en god sløring på selv F5.6.

3 gode triks til flottere uskarphet

  1. Fotografer på en stor blenderåpning. Bare to blendertrinn, for eksempel fra F5.6 til F2.8, vil gi en svært tydelig forskjell.

  2. Sørg for at det er minst dobbelt så langt fra personen og til bakgrunnen, som det er fra kameraet og bort til vedkommende. 

  3. Jo større brennvidden er, desto mindre blir dybdeskarpheten. Dette er med på å sikre deg en flott sløring av en forstyrrende bakgrunn.

Les også: Forstå dybdeskarphet på 5 minutter

Spør oss om alt om foto

Spørsmålet om bokeh kommer fra Postkassen i magasinet Digital FOTO 11/2018. 

Her får du også svar på hvordan Profiles fungerer i Lightroom, om bildestøt og fargestøy er det samme, og hvor store utskriftsstørrelser du kan lage med kameraet ditt.

Har du spørsmål om foto? Så send dem til oss på [email protected]

OBS: Vi besvarer bare de spørsmålene som blir med i bladet, og vi gir ikke svar direkte på mail.

Der er plads til rigtig meget udstyr i den nye kamerataske, du kan få med Digital FOTO. 

Redaksjonen anbefaler: Lekker kameraveske 

Til ferien eller fototuren er en praktisk og romslig skulderveske en god investering. 

 I vår nye kameraveske er det en seperat lomme til nettbrettet ditt, så du kan lett ha det med på tur og overføre bilder fra kameraet med WiFi. 

> Du kan få vesken med to numre av Digital FOTO for kun 49 kroner + porto. Vesken alene har en verdi på 399 kroner. Se tilbudet her.