Makrofotografi av insekt

Det åpner seg bokstavelig talt en helt ny verden når du setter et makroobjektiv på kameraet. Les om hvordan du kommer i gang med å fotografere makro.

© Shutterstock

Her er alt du må vite om makrofotografering

Makrofotografering er ikke den enkleste sjangeren å kaste seg ut i – særlig ikke for nybegynnere. Til gjengjeld kan du få helt fantastiske bilder uten å bevege deg lenger bort enn til hagen din. Les om hvordan du tar makeløse makrobilder.

17. september 2018 av Sarah Marie Winther

Hva er makrofotografering?

Den klassiske definisjonen av makrofotografi er en forstørrelse som er så stor at motivet kan gjengis i full størrelse på kameraets bildebrikke. 

Men uttrykket makrofotografi brukes generelt om bilder tatt på nært hold, av små motiver som for eksempel insekter, blomster eller vanndråper. 

Et makrofotografi krever at fotografen fysisk går helt tett på motivet slik at det bare er noen få  centimetere avstand mellom motivet og objektivet. Med andre ord er det ikke skikkelig  makro hvis du bare bruker objektivzoomen fra større avstand - du kan imidlertid ta fine bilder på denne måten likevel.

Det fantastiske med makrofotografering er at du kan komme helt tett på detaljer du aldri hadde lagt merke til i hverdagen – for eksempel morgendugg på et gresstrå, pollenbærerne på en blomst eller øynene på en flue.

Makrofotografi av blomst

Med et makroobjektiv kan du stille skarpt på de mange forunderlige detaljene det vrimler av i naturen. 

© Shutterstock

Hvilket utstyr krever makrofotografering?

Det er ikke alle kameraer som kan fokusere på en avstand på noen få centimetere, som makrofotografering krever. 

Men mange kompaktkameraer, systemkameraer og speilreflekskameraer har egne opptaksprogrammer for makro, som kan gi ganske gode bilder.

Hvis du for alvor vil komme i gang med makro, krever det altså litt ekstrautstyr.

Makro med kitobjektivet ditt

Har du et vanlig zoomobjektiv, kan du også godt bruke dette til å fotografere makro. Velg størst mulig brennvidde og gå så tett på som fokus tillater.

Dette vil typisk gi deg mulighet for å dekke et motiv på fem-seks cm i bredden. Etterpå kan du beskjære bildet og komme enda nærmere.

Du kan også bruke dette smarte trikset for å få høyere forstørrelse helt uten spesialutstyr.

Makro med mellomringer

En annen mulighet er å bruke mellomringer for å forvandle det vanlige objektivet ditt til et makroobjektiv. En mellomring reduserer fokusavstanden for objektivet ditt slik at du kan fokusere nærmere enn til vanlig.

Du kan sette mellomringer på alle objektiver, og som oftest koster de langt mindre enn et makroobjektiv. 

Men husk å sjekke kompatibiliteten med kameraet og objektivet ditt slik at du er sikker på å kunne bruke autofokus.

Hvis du vil vite hvordan mellomringer fungerer, kan du lese guiden vår om billige snarveier til makro. 

Invester i et makroobjektiv

De beste resultatene får du imidlertid med et speilreflekskamera og et makroobjektiv. 

De mest populære modellene har en brennvidde på 90-105 mm, men det finnes også modeller med kortere brennvidder, for eksempel 50 mm eller 60 mm.

Men med kortere brennvidder må du være oppmerksom på at du må nærmere for å kunne fokusere, og dermed kan du risikere å skremme bort motivet ditt.

Det viktigste med et makroobjektiv er at det kan fokusere helt inn til forholdet 1:1, noe som vil si at motivet gjengis i samme størrelsesforhold på bildebrikken, som det har i virkeligheten.

Fotograferer du en blomst på 1,5 x 2 cm, vil den altså fylle 1,5 x 2 cm på bildebrikken og dermed også på bildet. 

Et makroobjektiv kan også brukes fra andre avstander og fungerer for eksempel veldig bra som portrettobjektiv, så det er flere gode grunner til å investere i et.

Alle ekte makroobjektiver har en fast blender på rundt F2.8, noe som gir svært liten dybdeskarphet og dermed flott uskarphet i bakgrunnen, noe som isolerer motivet.

Les også, hvordan du får mest mulig ut av makroobjektivet ditt. 

Hvilke makromotiver er det bra å begynne med?

Makrofotografi av blomst

Tett på er mange blomster små kunstverk med fantastiske former og farger som kan gi vakre bilder. 

© Shutterstock

Det er lurt på begynne med noen enkle motiver mens du fortsatt holder på å bli kjent med makroprogrammet, mellomringene dine eller makroobjektivet ditt.

Blomster er et godt nybegynnermotiv, for de finnes i alle mulige former og farger og blir ikke skremt bort av at du går helt innpå dem. 

Når du har funnet en blomst du vil fotografere, så eksperimenterer du med forskjellige vinkler til du finner den som fremhever særpreget for blomsten best. 

Makrofotografi av fluer

Med et makroobjektiv på kameraet blir fluer fascinerende skapninger med sine mange tusen øyne i flotte farger. 

© Shutterstock

Også insekter, for eksempel fluer, bier og nattsvermere er gode makromotiver. De er enkle å finne både ute og inne. Det er spennende å fotografere levende vesener på så nært hold, men også mere utfordrende enn å fotografere for eksempel blomster. 

Hvis du kan, går du på insektjakt tidlig om morgenen eller sent på kvelden, for de fleste insekter er roligere på disse tidspunktene. 

Makrofotografi av vanndråpe

Et perfekt tidspunkt for å gå på fototur er når det akkurat har regnet. Se etter gresstrå, blader og blomster med vanndråper på og prøv deg fram med størst mulig blenderåpning. 

© Shutterstock

Vanndråper er et ytterst fotogent makromotiv, og mulighetene er uendelige – du kan fotografere dem når de henger under vannkrana, når de sklir nedover vinduet, eller når de ligger på et blad eller en blomst. 

Hvis det ikke ser ut til å regne, fyller du en sprayflaske og lager dine egne dråper, for eksempel på en potteplante eller en buske i hagen. 

Makrofotografi av øye

Et lett motiv som kan gi flotte makrobilder, er det menneskelige øye. 

© Shutterstock

Mennesker er ikke gode makromotiver i seg selv, men alle har én eller flere interessante detaljer du kan stille skarpt på med et makroobjektiv – for eksempel reflekser i øynene, små smilehull eller rynkete hender.

Du kan også lese tipsene våre for å ta enda skarpere makrobilder. 

Du kan også ta flotte makrobilder med mobiltelefonen din med et makroobjektiv for mobilen. Da åpner det seg en helt ny verden av mobilbilder.

Du kan få et smart 3-i-1-objektivset til mobiltelefonen din med to numre av Digital FOTO for bare 98 kroner inkl. porto og ekspedisjon. Se tilbudet her.