landskapsbilder som Ansel Adams

Vi har tatt mesterfotografen Ansel Adams´ bilder under lupen og funnet ut hvordan du kommer tett på stilen hans. 

© Shutterstock

Slik knipser du svart-hvitt som mesteren Ansel Adams

Når det gjelder landskapsbilder i svart/hvitt, kommer man ikke utenom den legendariske amerikanske fotografen Ansel Adams. Her får du 3 tips til hvordan du kan oppnå samme uttrykk som mesteren.

15. april 2019 av Sarah Marie Winter

Det er nok veldig få fotografer i verden som har oppnådd samme internasjonale anerkjennelse som Ansel Adams. 

Den amerikanske fotografen fikk sit gjennombrudd i 1927 med et bilde av klippen Half Dome i Yosemite nasjonalpark i California, og siden da har han vært kjent for sine fremragende, gjennomarbeidede landskapsbilder fra USA.

Vi har analysert Ansel Adams´ bilder for å finne ut av hvordan vi kunne oppnå samme dramatiske uttrykk. 

Her får du våre tre beste tips. 

1. Blend helt ned 

Man kan si mye fint om Ansel Adams’ bilder – f.eks. var de knivskarpe fra nærmeste forgrunn til ytterste bakgrunn. 

Han gjorde et oppgjør med det bløte uttrykket i datidens fotografier og han brukte som regel en meget liten blenderåpning. 

Gjør som ham og knips på blenderprioritet på en liten blenderåpning på omkring F16. Bruk stativ, så bildene dine ikke blir uskarpe på grunn av lang lukkertid.

> Lær å bruke blenderprioritet her

2. Knips i raw

Ansel Adams´ bilder er kjente for å have et vell av toner, så hvis du gjerne vil komme i nærheten av stilen hans, er det ingen vei utenom raw-formatet. 

Jpeg-filer har nemlig en dybde på bare 8 bit, mens raw typisk er omkring 14 bit. Man får altså omkring 64 ganger så mange nyanser og dermed tonalitet med i bildene med raw. 

> Læs også: Slik får du styr på bitdybden

Få flotte landskapsbilder som Ansel Adams

Med noen justeringer i Lightroom kom vi faktisk ganske tett på Ansel Adams' stil. 

© Digital FOTO

... og så gir formatet for øvrig helt optimale muligheter i redigeringen i f.eks. Lightroom eller Photoshop. Du kan innstille filformatet på Q-knappen, som sitter på de fleste nyere kameraer.

Du kan også innstille kameraet til både å fotografere i raw og jpeg i flere kvaliteter, så du alltid har et klart bilde for hånden til f.eks. Instagram.

> Akkurat nå kan du få et nummer av Digital FOTO samt full adgang til Fordelssonen med over 500 videokurs til fotografering og bildebehandling, presets til Lightroom, actions til Photoshop og mye mer digtialt innhold for KUN 29 kroner. 

3. Bruk rødfilter

Ansel Adams var meget begeistret for filtre, og spesielt rødfilteret er meget velegnet til landskaper og kan være til stor hjelp hvis du går for det kontrastrike utttrykket.

Det lysner nemlig oransje områder som fjell og høstløv og demper komplementærfarger, som en blå himmel.

Hvis du ikke vil bruke penger på et filter, kan effekten også etterlignes i Lightroom. Importér bildet, klikk på Develop, og sett Profile til Monochrome. Rull ned til B & W. Her trekker du ganske enkelt i fargetonene for å lysne eller dempe dem.

> Se video: Slik bruker du filtre (kun for abonnenter)

Mer Ansel Adams i det nye Digital FOTO

I Digital FOTO nr. 7/2019 har vi gått i dybden med Ansel Adams' bilder og har funnet frem til hele 12 tips og triks som gjør deg i stand til å ta blinkskudd som ikke ligger langt fra mesterens nivå.

Du får også en lynguide til svart-hvitt-redigering á la Adams i Lightroom – og du får vite mye spennende om den store fotolegenden fra California. 

Digital FOTO

I Digital FOTO nummer 7/2019 kan du se hvordan du kan gjøre som mesteren Ansel Adams og får storslåtte svart-hvite naturbilder.