For svært mange er Polaroid-navnet synonymt med såkalte instantkameraer. Det er så innarbeidet at de fleste bare kaller både kamera og papir for Polaroid – også selv om produsenten er en helt annen.
Det skyldes selvfølgelig Polaroids historie som det banebrytende kameraet som kunne fremkalle og skrive ut bildet umiddelbart etter at det var tatt.
Etter en kaotisk tid der merket ble lagt på hyllen, er det nå blitt hentet frem igjen, og nå finnes det flere Polaroid-kameraer på markedet. I tillegg har andre merker tatt opp konkurransen. Det gjelder ikke minst Fujifilm med Instax-kameraene deres.
>Les også:Dette bør du vite om analoge kameraer
Riktig film i kameraet
Generelt for både Polaroid og Fujifilm gjelder det at kameraene deres bruker en filmtype med integrert papir som fremkalles i kameraet. Bildet blir synlig etter noen sekunder.
Det er for øvrig en myte at du må riste det for å få fargene til å falle på plass. Det trenger du ikke gjøre. La det bare ligge på bordet til motivet er klart.
Fordelene med disse bildene er en veldig kraftig papirkvalitet og god detaljgjengivelse med pene farger. Dessuten kan du skrive ut i store størrelser. Til gjengjeld er prisen for film høy.
Kameraet skriver ut
I den andre enden av markedet finnes det små instantkameraer og skrivere som benytter seg av såkalt ZINK-teknologi. Det gjelder for eksempel Canon, Brother og HP. Også Polaroid har integrert teknologien i noen av sine rimeligste kameraer og lommeskrivere.
Med ZINK-teknologien skrives bildet ut i kameraet, og fargene blir påført og synlige med en gang. Det brukes ikke blekkpatroner, for fargene ligger nemlig skjult i det spesielle ZINK-papiret du skriver ut på.
Fordelen med ZINK er en lavere papirpris enn med den klassiske Polaroid- og Fujifilm-teknologien. Utskriftene tåler dessuten vann. Ulempen er at fargene sjelden er på samme nivå, og papirstørrelsen er som regel ganske liten.
>Les også: Alt om GoPro-kameraer
Den tredje måten
For å gjøre forvirringen komplett har Polaroid faktisk også et par kameraer med en tredje teknologi. Det er såkalt dye-sub. Her påføres fargene gult, magenta og cyan i hver sin omgang når bildet skrives ut. Det går altså inn i og ut av instantkameraet til alle fargene er påført.
Den fine blandingen av fargene gir et pent fargelagt bilde, men metoden er treg, og ofte er ikke utskriftene så robuste.
Våre klare favoritter er Polaroids og Fujifilms gammeldagse filmløsning, som både leverer den beste kvaliteten og samtidig inkluderer den nostalgiske opplevelsen. Hvis det haster og skal være billig, er de små ZINK-kameraene et godt valg. Begge deler er god underholdning, for bildekvaliteten kommer likevel aldri opp på nivået som smarttelefonen eller et speilløst systemkamera kan gi deg.
>Les også: Slik klarte Polaroid Go seg