Du trenger ikke å kunne analysere et bilde for å sette pris på det, men du kan forstå hvorfor det er et godt bilde når du kan analysere de ulike elementene som er brukt.
Men hvordan analyserer man et bilde? Hva bør inngå i en bildeanalyse? Hva er formålet med en bildeanalyse?
Her forteller vi deg hva du trenger å vite for å analysere et maleri på riktig måte, og hva som skiller en malerianalyse fra en bildeanalyse.
MOTTA VÅRT NYHETSBREV
Vi gir deg noe å tenke over, hver dag – rett i innboksen.
1. Bildekomposisjon
Det er ikke alle som tenker på det, men et bildeanalyseeksempel som ikke inkluderer komposisjon, er en stor tabbe. Det MÅ være med.
Alle bilder har en komposisjon, og den har stor betydning for hvor sterkt motivet blir fremhevet. En klar komposisjon skåret etter det gylne snitt eller tredjedelsregelen sikrer at de viktigste delene av bildet fanger betrakterens oppmerksomhet.
Tredjedelsregelen er en forenklet versjon av det gylne snitt. Begge komposisjonsmetodene deler bildet inn i ni felter med to horisontale og to vertikale krysslinjer. Ved å plassere de viktigste delene av motivet langs linjene og i feltene som krysser hverandre, fanger de blikket og bidrar til å skape en harmonisk komposisjon.
2. Farger
Det er enkelt å skissere hvilke farger som er brukt, men forholdet mellom fargene og deres funksjon i helheten er også viktig i en bildeanalyse. Er det brukt komplementærfarger til å fremheve enkelte farger, og er fargesammensetningen kontrastrik eller ensartet?
Hvilken karakter har hver enkelt farge? Er de mettede, bleke, varme eller kalde? Alt dette er viktig å ta med i en bildeanalysemodell.
3. Lyssetting
Belysningen er avgjørende for hvordan et bilde ser ut. Lyset setter stemningen, skaper skygger og tegner ansikter og gjenstander. Når man analyserer et bilde, er det derfor viktig å forklare lysets karakter.
Er det naturlig lys eller en kunstig lyskilde? Er det en direkte lyskilde som solen eller en lampe, eller en indirekte lyskilde som et vindu?
4. Innhold
Det er ikke bare de stilistiske aspektene som må tas hensyn til i en bildeanalyse. Det er også innholdet. Hva forestiller bildet? Finnes det et budskap og elementer som har en symbolsk funksjon i det – altså som uttrykker noe annet enn det de faktisk er?
5. Hva er forskjellen på analyse av et bilde og analyse av et maleri?
Når du analyserer et bilde, ser du på kameratekniske aspekter som bokeh (bakgrunnsuskarphet), bevegelsesuskarphet (som kan brukes som en bevisst effekt i for eksempel sportsfotografering) og synsfelt – er det et bredt synsfelt fra et vidvinkelobjektiv eller et mer komprimert synsfelt fra et teleobjektiv?
Når du analyserer et bilde, ser du på materialene og maleteknikken. Er det akvarell, oljemaling eller tegning? Er det en impresjonistisk, ekspresjonistisk eller naturalistisk malestil og så videre.