Fiskeøyeobjektiv

Fortegningene i bakgrunnen blir ofte ganske voldsomme når du fotograferer med et fiskeøyeobjektiv.

© Shutterstock

4 tips for å fotografere med fiskeøyeobjektiv

Mange landskaps- og arkitekturfotografer bruker ekstreme vidvinkler for å fange det store perspektivet, men det kan faktisk være både morsommere og mer utfordrende å ta den helt ut og bruke et fiskeøyeobjektiv i stedet.

3. juli 2018 av Poul Siersbæk / Mathias Blohm Schytte

Resultatet når du fotograferer med et fiskeøyeobjektiv, er ofte helt fantastisk flotte og effektfulle bilder som drar seeren til seg.

Den ekstreme vinkelen på 180 grader gjør at du får med alt i bildet som er foran deg – også det du bare aner i øyekroken.

Vinkelen gjør at det bildet som treffer bildebrikken, er voldsomt fortegnet, men det er nettopp dette som gjør fiskeøyeobjektiver ekstra morsomme å arbeide med.

1. Kontroll på lysmålingen

På grunn av objektivets bildevinkel vil det være stor forskjell på lysforholdene i bildet.

Derfor er det veldig lurt å sette lysmåleren i kameraet til matrixmåling.

Den måler og analyserer nemlig lyset i hele bildeflaten slik at du minimerer over- eller undereksponerte områder.

Det kan være nødvendig å bruke eksponeringskompensasjon for for eksempel å dempe høylys.

Fotografer helst i råformat, for da får du de beste mulighetene for å rette på eksponeringen og hente fram detaljer.

Les også: Velg riktige lysmåling i kameraet ditt

Fiskeøyeobjektiv

I et bilde som dette er det store forskjeller på høylys og skygger. Som regel får du de beste resultatene ved å bruke matrix/evaluerende lysmåling. 

© Claudio Pecci // Unsplash

2. Bruk fortegningen

Noe av det mest karakteristiske med fiskeøyebilder er de ekstremt fallende linjene.

Dette gjelder særlig hvis du fotograferer i omgivelser med store objekter ute på sidene.

Hvis du ikke vil ha en buet horisontlinje, må du plassere bildesentrum ved horisonten.

Har kameraet et innebygd vater, er dette til god hjjelp. Det aktiveres i kameramenyen. Mange vatre registrerer både vinkler opp og ned samt til sidene.

Hvis du fotograferer i råformat, kan du alltid rette opp de fleste fortegninger med funksjonen Lens Correction i for eksempel Photoshop eller Lightroom.

I denne videoen i Fordelssonen kan du se hvordan du lett fjerner fortegninger i Photoshop (bare for abonnenter)

Fisheye lens

Det er lett å rette opp fortegninger i for eksempel Lightroom eller Photoshop hvis du ikke liker de ganske ekstreme linjene fiskeøyeobjektivet gir. 

© Viktor Forgacs // Unsplash

3. Kontroll på lukkertidene

Generelt trenger du ikke tenke så mye på lukkertiden, men du må være oppmerksom på at ting som beveger seg i forgrunnen, vil bli mindre skarpe enn objekter i bakgrunnen.

På grund av bildevinkelen kan du imidlertid bruke lange lukkertider på for eksempel ti eller 20 sekunder til kveldsfotografering, hvor lysstriper får en mer dramatisk effekt med et fiskeøyeobjektiv.

Du kan også få til stilige effekter på vanlige motiver med lange lukkertider håndholdt.

4. Sjekk dybdeskarpheten

Fordi bildet blir tatt med en så stor bildevinkel, er dybdeskarpheten ekstrem med et fiskeøyeobjektiv.

Dette gjør at du på for eksempel blender F8.0 eller F11 vil oppleve at alt blir skarpt – både objekter som er noen få centimeter foran objektivet og elementer ute i horisonten.

Hvis lysforholdene ligger til rette for det, er det derfor smart å velge en blenderverdi i dette området.

Det gjør det herlig enkelt å fokusere med et fiskeøye, og det er ideelt hvis det er interessante objekter i både for- og bakgrunnen.

På den andre siden er det vanskelig å isolere hovedmotivet. Velg derfor en rolig bakgrunn.

Les også: Forstå dybdeskarphet på fem minutter

Fiskeøyeobjektiv

Fotograferer du på blender F8.0 eller F11 med et fiskeøyeobjektiv, vil du få en stort sett uendelig dybdeskarphet, slik at både forgrunn, mellomgrunn og bakgrunn blir knivskarpe. 

© Andrew Sharples // Unsplash

Prøv fiskeøyeobjektiv på mobilen

Hvis du ikke har investert i et fiskeøyeobjektiv til kameraet ditt ennå, kan du begynne med å teste effekten på mobiltelefonen din.

Akkurat nå kan du nemlig få et smart objektivsett sammen med Digital FOTO.

Objektivsettet består av tre forskjellige objektiver: Makro, vidvinkel og fiskeøye, og det gir deg mulighet for svært mange morsomme og annerledes bilder, som du kan se i videoen under.

Du betaler bare 49 kroner + porto og ekspedisjon for objektivsettet og to numre av Digital FOTO. Selvfølgelig får du også tilgang til Fordelssonen med én gang, og du kan lese de 10 nyeste numrene av Digital FOTO med magasinappen Wype allerede i dag!

> Gå direkte til tilbudet her.