bybilde arkitektur

Her får du fem tips til kamerainnstillinger og utstyr som garanterer deg flotte bilder av byens arkitektur. 

© Shutterstock

5 tips til bedre bybilder

Du får nye detaljer, skarpere bilder og en mer spennende komposisjon med de riktige innstillingene og det rette utstyret når kameraet er med i byen. Her får du fem triks for bedre arkitekturbilder.

19. september 2018 av Kristoffer Engbo

1. Få skarpere bilder med blenderen

De fleste objektivene tegner skarpere på de midterste blenderverdiene som F8.0 og F11 enn på andre verdier. 

Velg derfor blenderprioritet, A eller Av, og en av de midterste blenderåpningene.

Fotograferer du håndholdt, kan du risikere at lukkertiden blir for lang og at bildet blir uklart på grunn av bevegelser. Da kan du øke ISO-verdiene litt.

2. Unngå at kameraet blir lurt

Fotograferer du veldig mørke eller lyse bygninger, kan kameraets lysmåler bli lurt slik at en hvit bygning blir kjedelig og gråaktig.

Skjer dette, bør du bruke kameraets eksponeringskompensasjon som gjemmer seg bak et pluss/minus-symbol.

Trykk på knappen, og vri på innstillingshjulet til bildet ser fint ut. En positiv verdi gjør neste bilde lysere, mens en negativ verdi gjør det mørkere.

I Fordelssonen kan du se, hvordan du bruker eksponeringskompensasjon på et Canon-kamera og på et Nikon-kamera.

Les også: Slik virker eksponeringskompensasjon i kameraet ditt

3. Bruk teleobjektiv til bybilder

Mange fotografer prøver å få med hele bygningen, men med en vidvinkel vil du ofte også få med skjemmende ting i bakgrunnen. 

Zoomer du i stedet inn på en mindre del av en bygning, får du ryddet opp i motivet.

bybilder og arkitekturbilde

Ved å bruke teleobjektiv til arkitekturbilder og bybilder kan du ofte få et mer grafisk bilde enn med et vidvinkelobjektiv.

© Shutterstock

4. Rett lys og farger på computeren

Hvis du fotograferer i råformat, har du mye bedre muligheter for å justere bildene uten å tape kvalitet, slik som med jpeg-filer. Du kan uten problemer justere fargetemperaturen og gjøre bildet mørkere eller lysere hvis du ikke traff helt under fotograferingen.

Du kan stille inn kameraet til å fotografere i raw og jpeg samtidig. På den måten har du en jpeg-fil som du kan dele med andre med én gang, og en raw-fil du kan finpusse på datamaskinen.

> Bli mye bedre på bildebehandling med alle videokursene våre i Fordelssonen. Få tilgang for kun 29 kroner.

5. Utnytt kontrastene for å ta flottere bilder

Spillet mellom lys og skygger understreker former og kanter, så se gjerne etter store kontraster, for eksempel når solen står høyt på himmelen. Lysmåleren kan lett blitt lurt.

Prøv derfor å velge lysmålingsmetoden spotmåling, hvor kameraet kun måler lyset i et lite felt i midten. 

Rett så feltet mot en mellomtone som hverken er veldig lys eller veldig mørk, og lås eksponeringen med knappen AE-L. Komponer og ta bildet.

bybilder

I bildebehandlingen kan du understreke de kraftige kontrastene med en svart-hvitt-konvertering.

© Shutterstock

I Digital FOTO nr. 15/2018 er Digital FOTOs sjefredaktør Klaus Nygaard på fototur med en trofast leser som får ny inspirasjon til å ta flotte arkitektur- og bybilder.

Kjøp bladet i butikken eller tegn et abonnement og få en av våre spennende premier med 2 numre av Digital FOTO levert i postkassen for bare 49 kroner. Se utvalget her.

Som abonnent får du umiddelbart tilgang til de siste nummerne av bladet i Wype-appen, samt tilgang til Fordelssonen med mer enn 500 videokurs om fotografering og bildebehandling.

Digital FOTO bybilder