To fugler ved en fugleskål.

Sett ut mat til fuglene så du vet hvor de nebbete gjestene dine setter seg. 

© Shutterstock

De beste kamerainnstillingene for fugler i hagen

Fugler i hagen sitter ofte stille, og derfor er de glimrende motiver når du vil bli bedre kjent med kamerainnstillingene. Vi veileder deg til tre typiske innstillinger som hjelper deg på godt på vei.

8. juni 2020 av Christian Trant

De nebbete gjestene dine i hagen er en flott mulighet for å bli bedre kjent med kamerainnstillingene. 

Hvis du har kontroll på hvordan du bruker følgefokus, lysmåling og bildestabilisering, er du bedre rustet for å ta skarpe bilder av fuglene. 

Bruk kontinuerlig autofokus når fuglene hopper rundt

Selv om fuglene i hagen som oftest ikke er på vingene, men sitter stille, kan det likevel være vanskelig å ta skarpe bilder - men det er hjelp å få ved å bruke kontinuerlig autofokus.

Ved å bytte til følgefokus er du nemlig bedre rustet for fuglenes veldig små bevegelser, for eksempel hvis hopper rundt på fuglebrettet.

Når du holder utløserknappen halvveis ned og har satt kameraet ditt på AF-C eller AI Servo, sørger kameraet alltid for å justere fokus etter det valgte motivet.

> Les om hvordan du bruker kontinuerlig fokus her

Pilfink på gren.

Hvis du fotograferer med bildeserier, får du langt flere gode bilder å velge mellom når du fotograferer fugler.

© Shutterstock

Bruk lysmåling og unngå mørke silhuetter

Hvis du fotograferer på noe annet enn manuelt program, måler kameraet lyset før bildet blir tatt, for å finne den beste mulige eksponeringen.

Dette er til god hjelp, og kameraet måler også nesten alltid riktig. Imidlertid sliter kameraet med å tolke noen motiver, særlig hvis de er veldig kontrastrike eller har dårlig belysning.

Opplever du at bildene dine av fuglene blir eksponert som mørke og kjedelige silhuetter, kan du bytte lysmålingsmetode.

Bytt til matriksmåling (blir også kaldt evaluerende eller multi), da området rundt fokuspunktet prioriteres med denne metoden. 

Hvis du samtidig har stilt inn kameraet til kontinuerlig autofokus, vil fuglen bli tydeligere.  

> Les også: Slik velger du riktig lysmåling i kameraet ditt

Rødstrupe på gren.

Det fungerer godt å bruke kontinuerlig autofokus når du fotograferer fugler i hagen, for metoden hjelper til med å holde på motivet i det meste av bildeflaten. 

© Shutterstock

Få skarpere fuglebilder med bildestablisering

Hvis du fotograferer håndholdt, kan du bruke objektivets innebygde bildestabilisering hvis bildene dine blir rystede.

Bildestabiliseringen forskyver en linse i objektivet for å kompensere for kamerarystelser. 

Hos Canon og Nikon sitter bildestabiliseringen i objektivene, hvor små gyroelementer motvirker rystelser fra hendene til fotografen. 

Hos Sony, Pentax og Olympus sitter bildestabiliseringen i selve kameraet, hvor bildebrikken beveges for å motvirke rystelserne. Metodene er like effektive, og det kan gi deg den siste ekstra skarpheten når du fotograferer fugler i hagen.

> Les også: Slik fotograferer du fugler i flukt