Fuglefotografering ørn
Fuglefotografering © Shutterstock

Slik fotograferer du fugler i flukt

For å fotografere fugler i flukt gjelder det å velge riktig utstyr og riktige innstillinger. Særlig autofokus i kameraet får store utfordringer. Her får du de beste fuglefotograferingstipsene våre.

Utstyr for fuglefotografering

Når du skal ta actionbilder av fugler, trenger du et kraftig tele- eller zoomobjektiv på minimum 300 mm, hvis kameraet har fullformatbrikke.

Hvis kameraet har APS-C-brikke, gjør brennviddeforlengelsen at du kan klare deg med 200 mm og eventuelt en telekonverter.

Har du råd, er imidlertid objektiver på 400 eller 500 mm å foretrekke. Da slipper du beskjære bildet og får høyere oppløsning med flere detaljer i fuglebildet ditt.

Fuglefotografering objektiv: Zoomobjektiver
Zoomobjektiv for fuglefotografering

Zoomobjektiver med et område på 100-400 mm er fleksible og kan brukes håndholdt til dyre- og fuglefotografering.

© Canon

Fuglefotografering er en av de vanskeligste prøvene for autofokussystemet i kameraet, og selv den mest erfarne fuglefotograf må leve med et hav av bomskudd.

Men det er også dette som gjør utfordringen spennende og gleden større når det endelig blir fulltreff.

Heldigvis blir kameraprodusentene stadig bedre på å utvikle nye og mer avanserte fokussystemer. Men det krever at du bruker litt tid på å bli kjent med finesssene – og å bruke dem riktig for fuglefotografering.

Finn fuglene med en kikkert

Når du er ute for å fotografere og vil være sikker på hvor fuglene er, og hvor de kommer flyvende fra, kan det være vanskelig å orientere seg med kameraet opp mot øyet.

Da er en kikkert et svært godt hjelpemiddel. Kikkerten er lettere enn kameraet ditt med teleobjektiv, og da kan du bruke mer tid på å speide, uten å bli sliten i armene.

Redaksjonen anbefaler: Kraftig kikkert for fotografen 

Med en god kikkert kan du enkelt se alle motiver som for eksempel fugler på lang avstand.

> Akkurat nå kan du få en kikkert med 2 utgaver av Digital FOTO for bare 49 kroner. Du sparer 996 kroner. Se mer her. 

Kikkert til fuglefotografering
Kikkert

Det er lettere å holde øye med fuglene og planlegge bildene hvis du har en kikkert i fotovesken.

Fotografer fugler med bildeserier

Velg bildeserier i kameraet for å fotografere fugler. For å utnytte hastigheten til kameraet må du velge riktig minnekort. Ellers kan du oppleve at kamerabufferen ikke blir tømt fort nok, og så er fuglen, bokstavelig talt, fløyet.

Det er best hvis kameraet kan ta seks bilder i sekundet eller mer. Da får du flere bilder å velge mellom.

Bildeserier er flotte for fuglefotografering

Med kameraet satt til bildeserier får du langt flere gode bilder å velge mellom når du fotograferer fugler.

© Digital FOTO

Fuglefotografering med enklere panorering

Hvis du bruger store teleobjektiver og har kameraet på et stativ, er det lurt å investere i et såkalt gimbal-hode.

På grunn av det perfekte balansepunktet får du ekstrem presisjon og hastighet under panorering.

Jobu gimbal for fuglefotografering

Med en gimbal på stativet er det enklere å få til en glidende panorering i flere vinkler under naturfotografering.

© Jobu

Skarpe bilder av fugler med bildestabilisering

Bruk den interne bildestabiliseringen i objektivet hvis du fotograferer fugler håndholdt – ikke minst hvis du fotograferer fra en gyngende båt. Ofte er det to eller tre innstillinger.

Bruker du for eksempel Canon, velger du Mode 2 for panorering. Har du et Nikon-kamera, må du velge innstillingen Normal hvis du står på fast underlag, mens du velger innstillingen Active hvis du for eksempel fotograferer fra en båt i bevegelse.

Andre merker har tilsvarende innstillingsvalg. Bruker du stativ, bør du slå av bildestabiliseringen.

Følgefokus for fuglefotografering

Velg følgefokus slik at autofokus følger det punktet du har fokusert på, selv om motivet beveger på seg.

I menyen stiller du autofokus til å bruke så mange fokuspunkter som mulig, for de kommuniserer med hverandre.

Trykk utløseren halvveis ned for å fokusere. Panorer og trykk utløserknappen helt ned like før fuglen er der du helst vil fange den, og fortsett bevegelsen.

Hvis fuglen kommer flyvende rett mot deg, er det bedre å velge ett fokuspunkt.

Les også: Slik får du mest ut av autofokus i kameraet

Fokuspunkter for fuglefotografering

Følgefokus hjelper til med å holde fast på motivet i det meste av bildeflaten. Det fungerer godt for fuglefotografering.

© Nikon

Velg et kortere fokusområde ved fotografering av fugler

På noen teleobjektiver er det også mulig å innsnevre fokusområdet til for eksempel 6,4 m til uendelig.

Det er smart, for da unngår du at autofokus jakter fokus i et altfor stort område, også kalt hunting. Det gir mye raskere og sikrere fokusering når du fotograferer fugler.

Les også: 5 gode tips for naturbilder

Optimal lysmåling for fuglefotografering

Hvis fuglen er relativt nær deg, kan du med fordel bruke matriksmåling, mens spotmåling er bedre hvis fuglen er langt borte på en blå eller lys himmel.

Da kan nemlig fuglen lett bli en svart silhuett hvis du ikke måler lyset på den.