Landskap ved solnedgang.

© Shutterstock

5 tips for bedre landskapsbilder

Landskapsbilder kan fort bli kjedelige å se på, men her får du våre beste tips for å gi deg deg mer spennende og skarpere landskapsbilder.

20. mars 2018 av Kristoffer Engbo

Med et vidvinkelobjektiv, et stativ og forholdsvis små blenderåpninger kommer du ganske langt når du vil ta landskapsbilder, men de tre utstyrskomponentene takler ikke alt. 

Her har du de beste tipsene våre for å løfte landskapsbildene dine til nye høyder.

1. Tre gode grunner gir dybde

Landskap med solnedgang og hav
Komposition

Du får bedre landskapsbilder hvis du tenker over komposisjonen og prioriterer å ha forgrunn, mellomgrunn og bakgrunn.

© Shutterstock

Et landskapsbilde kan lett virke flatt og kjedelig, men du kan skape dybde ved å komponere slik at det både er en forgrunn, en mellomgrunn og en bakgrunn. 

Forgrunnen kan være noen steiner, gresstrå eller lignende, mellomgrunnen kan for eksempel være en sjø, og bakgrunnen kan være fjell eller bare en flott himmel.

2. Teleobjektiv rydder opp

Grønne bakker landskapsbilde
Teleobjektiv

Landskapsbilder krever ikke nødvendigvis et teleobjektiv. Med en tele får du nemlig helt nye muligheter. 

© Shutterstock

Ofte forbinder vi landskapsbilder med vidvinkelobjektiver, men de lengre brennviddene har også fordeler. Med teleobjektivet kan du nemlig få til et såpass lite utsnitt at du kan unngå strømledninger, kabler og annet som kan skjemme et ellers flott landskap. 

I gråvær kan du også zoome inn på selve landskapet og unngå å få med en ensartet grå himmel, som også bare vil bli en hvit flate i et bilde tatt med vidvinkel.

3. Mennesker viser størrelser

Mann på en klippekant blant fjell landskapsbilde
Størrelse

Et menneske i landskapsbildet ditt gjør det lettere å forstå hvor storslått landskapet er. 

© Shutterstock

Noen ganger kan det være vanskelig å fornemme størrelsesforholdet i et landskap, men plasserer du en person i bildet, blir det mye enklere å få et inntrykk av hvor storslått utsikten har vært. 

Vi vet nemlig noenlunde hvor stor en person er og kan dermed sammenligne størrelse med naturens.

4. Gråfilter redder den lange eksponeringen

Gråfilter for landskapsfotografering
Gråfilter

Hvis du vil fange fløyelsaktige fosser og vannløp i dagslys, er et gråfilter nødvendig. 

© Shutterstock

Et gråfilter, også kalt ND-filter, er et mørkt filter som monteres på objektivet, slik at det slipper inn mindre lys til kameraet. Det gjør det mulig å bruke lange lukkertider uten at bildene blir overeksponerte. 

Med kameraet på stativ kan du dermed ta bilder med lukkertider på flere sekunder, slik at skyene tegner striper på himmelen, eller vannet blir silkemykt.

5. Selvutløser på to sekunder forhindrer rystelser

Selvutløser til landskapsfotografering
Selvutløser

Med en fjernutløser eller kameraets selvutløser kan du unngå rystede bilder.

© Shutterstock

Med kameraet på stativ kan du risikere at det blir rystelser når du trykker på utløserknappen på kameraet. 

Dette kan du forhindre ved å bruke kameraets selvutløser på to sekunder. I løpet av de to sekundene som går fra du trykker på utløserknappen til bildet blir tatt, rekker eventuelle rystelser å dempe seg. Og landskapet stikker ikke av i mellomtiden.

I Digital FOTO nr. 5/2018 guider vi deg gjennom tre nivåer som gjør deg til en ekspert på landskap, og underveis blir du testet på kunnskapen din om landskapsfotografering.

Tegn et abonnement på Digital FOTO, og les artikkelen nå på smarttelefon eller nettbrett med Wype-appen. Her får du også tilgang til de ti nyeste utgavene av Digital FOTO.

Hvis du fotograferer landskap, er en kikkert et uunnværlig verktøy. 

Få din egen kikkert fra Mitilux med to numre av Digital FOTO for bare 49 kroner - du sparer 980 kroner. Les mer om kikkerten her.