MOTTA VÅRT NYHETSBREV
Vi gir deg noe å tenke over, hver dag – rett i innboksen.
Få flottere lys med eksponeringskompensasjon
Blenderprioritet, som heter A eller Av på programhjulet, fungerer best til landskapsfotografering.
Her velger du blenderen – hold deg mellom F8.0 og F16 – og så fikser kameraet resten. Men er det mye snø, blir lysmåleren til kameraet fort lurt, og bildene blir for mørke.
Sjekk derfor motivene på skjermen, og bruk eksponeringskompensasjon hvis de er for mørke.
Funksjonen gjemmer seg som regel bak en knapp med et pluss-/minustegn. Trykk på knappen og vri på innstillingshjulet for å velge en positiv verdi, for eksempel +1.
Lange lukkertider fanger snøen
Hvis det snør, kan det se flott ut med snøfnugg som tegner korte striper i bildet. Når den ikke er frosset i luften, får du en sterkere følelse av at den faktisk faller.
Bruk stativ og prøv deg fram med lukkertider på mellom 1/125 og 1/15 sekund, avhengig av effekten du vil ha fram, og hvor mye det blåser.
I Fordelssonen, som er det digitale universet vårt for abonnenter, kan du se en video der den profesjonelle fotografen Karsten Bidstrup viser noen av de beste vinterbildene sine og kommer med tips for landskapsbilder.
Live view hjelper for dybdeskarpheten
Bruker du et speilreflekskamera, er det ofte fordelaktig å slå over på live view, hvor du kan se motivet på LCD-skjermen. Dette gjør nemlig at du kan sjekke at eksponeringen er riktig, og at dybdeskarpheten er optimal.
Trykk på knappen for live view, og hold deretter dybdeskarphetsknappen, som typisk sitter ved objektivfatningen, inne. Dermed blender kameraet ned til den valgte blenderen, og du kan se om dybdeskarpheten er god.
I søkeren vil bildet blir mørkere når du trykker på knappen, men dette skjer ikke på live view, hvor kameraet sørger for å gjengi bildet slik det blir, på skjermen. Deretter kan du justere på benderen og eksponeringskompensasjonen hvis det er nødvendig.
Hvitbalansen forhindrer blå bilder
I snøen kan bildene lett bli for blå hvis du bruker den automatiske hvitbalanseinnstillingen.
I noen bilder kan det gi en flott effekt, men for å være sikker på å få flotte farger må du ofte stille hvitbalansen til for eksempel Dagslys manuelt. Du kan også velge innstillingen K eller Kelvin, hvor du selv velger en passelig fargetemperatur på for eksempel 4800.
Fotograferer du i råformat, kan du justere hvitbalansen i bildebehandlingen, men det er en fordel å stille den allerede i kameraet, slik at du i større grad kan stole på resultatene på LCD-skjermen på kameraet.
Med kursboken vår Photoshopskolen lærer du lett hvordan du justerer hvitbalansen i både Lightroom, Photoshop og Elements.
Kameravesken forhindrer kondens
Når du kommer hjem fra en fototur i kuldegrader, bør du ikke ta ut kameraet i en varm stue med én gang. Det får nemlig kondens til å oppstå, noe som ikke er bra for elektronikken i kameraet.
Ta eventuelt ut minnekortet fra kameraet før du går inn, og så lar du kameraet ligge i den lukkede vesken og setter den i for eksempel vaskerommet eller yttergangen, hvor det gjerne ikke er riktig så varmt som i stuen. La det stå i noen timer, til kameraet har fått romtemperatur.
I Digital FOTO nr. 2/2018 kan du lese en stor artikkel der redaksjonsmedlemmene kaster seg ut i de fire klassiske motivtypene portrett, landskap, makro og natur, og her får du flere tips for landskapsbilder.
Tegn et abonnement nå, og les artikkelen med én gang med magasin-appen vår Wype. Her finner du også de 12 siste utgavene av Digital FOTO.