Jente åpner gave.

Det er vanskelig å fange julekosen med kameraet. Den dempede innendørsbelysningen krever nemlig at du stiller inn kameraet riktig. 

© Shutterstock

Slik tar du de beste bildene på julaften

Det er vanskelig å gjengi det svake og duse lyset på julaften i bildene dine hvis du ikke stiller inn kameraet riktig. Her får du de beste tipsene våre til hvordan du kan gjengi stemningen uten å ty til blitsen på kameraet.

Det er fristende å skru på kamerablitsen på julaften når lyset skaper problemer, men resultatet blir dessverre hardt og kjedelig lys som ikke er spesielt flatterende. 

Heldigvis har vi samlet seks tips som gir deg kontroll over det vanskelige innendørslyset her.

1. Test kameraet opp mot lyset  

Hvis du har mulighet til å ta et par bilder på lille julaften, kan du i ro og mak forberede deg til selve julaften.

Pass på at lyset er slik du vil det skal være på julaften.

Begynn med å sette ISO-verdien i kameraet til rundt 400. Hvis motivene dine blir for mørke, må du øke ISO-verdien til 800 eller 1000.

Velg en blender på rundt F4.0 eller lavere til portretter og en blender på mellom F8.0 og F11 til stemningsbilder fra for eksempel julemiddagen.

Hvis du samtidig fotograferer i råformat, får du bedre mulighet til å finjustere lyset i bildebehandlingen. 

Julekule på juletre.

Du kan ta flotte bilder hvis du bruker en stor blenderåpning på for eksempel F2.8 på julekulene på juletreet. Da vil bakgrunnen bli utgnidd, og de små høylysene vil danne flotte bokeh-sirkler. 

© Shutterstock

2. Få perfekte farger med et gråkort

Jul betyr kos, og kos betyr ofte dempet belysning fra forskjellige lyskilder. 

Det kan gjøre at kameraet ditt vil slite med å sette riktig hvitbalanse, og derfor kan forsøket på å fange stemningen resultere i en bildeserie med et skjemmende, gulaktig fargestikk. 

Hvis du fotograferer i råformat, kan du rette opp hvitbalansen i bildebehandlingen. 

Hvis du derimot vil ha jpeg-bilder rett fra kameraet slik at du for eksempel raskt kan dele bildene på sosiale medier, må du tenke på hvitbalansen før du fotograferer. 

I kameramenyen finner du en rekke innstillinger som justerer hvitbalansen, men du får det sikreste resultatet ved å sette hvitbalansen manuelt med et gråkort. 

Les også: Hva brukes et gråkort til? 

I dempet belysning kan det være fristende å bruke blits, men den interne blitsen til kameraet skaper harde skygger og lite flatterende lys som på ingen måte fanger den hyggelige julestemningen. 

Du har mye større sjanse for å få gode og hyggelige julebilder hvis du setter en høyere ISO-verdi. 

Du kan trygt gå opp til ISO 6400 på de fleste nyere kameraer, uten at bildene dine får altfor mye støy. Dessuten kan litt støy være med på å framheve den hyggelige stemningen i julebildene dine.

Noen ganger er motivet bare viktigere enn kvaliteten. 

Familie skåler på julaften eller under julelunsj

Du får mer stemningsfulle bilder ved å bruke det dempede lyset enn ved å tilføre kunstig lys.

3. Ekstern blits gir profesjonelle resultater

Hvis du har en ekstern blits, kan du få bedre og mer naturlige resultater enn med kameraets innebygde blits. 

Det kan for eksempel være nyttig til juleportretter, slik at du kan få julebildene gratis i stedet for å betale en fotograf for gode julebilder av familien. 

Pass på å bruke en diffuser slik at lyset ikke blir for hardt, eller vri blitshodet mot taket eller veggen slik at lyset spres jevnt i rommet.

Les også: Ni funksjoner du må kunne i blitsen din

4. Det sparsomme lyset fra vinduer skaper stemning

På dagtid kan selv svakt lys skape en helt spesiell stemning når du tar portrettbilder.

Tenk derfor på hvordan du kan få et oppsett der du for eksempel bruker lys fra vinduer til å belyse motivet. 

Les også: Slik tar du flotte bilder innendørs i svakt lys

Minimalistisk julebilde av detaljer på juletre

Med en minimalistisk komposisjon kan du få flotte og enkle bilder av julepynt og andre detaljer.

© Shutterstock

5. Tenk over hva du vil vise

Bildene dine blir bedre hvis du prioriterer ett motiv og holder fokus på det. 

Men på julaften og julebord skjer det ofte mye i bildet, og bildene dine kan fort bli seende rotete ut. 

Tenk minimalistisk, og prøv å kutte ned på antall elementer du har med i hvert motiv – da får du lettere gode julebilder.

6. Bruk kontinuerlig opptak når gavene skal pakkes opp

Slå på kontinuerlig opptak når det er på tide å åpne gaver. Da har du mye større sjanse til å fange de sekundene hvor gavemottakerens ansikt lyser opp i et overrasket smil, og få artige julebilder av familien.   

Jenter åpner julegaver.
© Shutterstock

Slå på kontinuerlig opptak (bildeserier) når det er tid for å åpne gaver. Da har du mye større sjanse for å fange den brøkdelen av et sekund der ansiktet til mottakeren av gaven lyser opp i et overrasket smil, og å få flotte julebilder av familien.