Jente fotografert i motlys

Kameraet ditt har flere funksjoner som gjør det harde lyset fra solen til en fordel og ikke en ulempe når du fotograferer.

© Shutterstock

Slik tar du flotte bilder i direkte sollys

Når du fotograferer midt på dagen i det harde sollyset, blir lysmåleren i kameraet lett forvirret, og det gjør det vanskelig å fotografere en lang rekke motiver. Heldigvis finnes det tre innstillinger du kan bruke til å takle det harde lyset.

4. juli 2021 av Christian Trant

Solens harde lys gjør det ofte vanskelig å ta gode bilder. Derfor snur også mange fotografer kameraet bort fra det direkte sollyset når de fotograferer.

Det er synd, for solstrålene kan faktisk gi deg stemningsfulle bilder hvis du hjelper kameraet ditt litt.

Her får du tre tips om kamerafunksjoner som hjelper deg med å takle det harde sollyset.

1. Bruk blits til å lyse opp forgrunnen

Når du fotograferer i sterkt og hardt lys, vil ofte forgrunnen i motivet bli helt mørk. 

Det skyldes at lyset fra solen er så sterkt at lysmåleren i kameraet automatisk justerer lyset i hele bildeflaten.

Da kan du bruke den innebygde blitsen i kameraet eller en ekstern blits til å løse problemet. 

Når blitsen sender ut en lysstråle i et brøkdels sekund, kan du få det beste fra begge verdener. 

Dermed kan du for eksempel ta flotte portrettbilder der personen i forgrunnen er opplyst, selv om solen i utgangspunktet gjør forgrunnen mørk.

> Les også: Slik tar du perfekte bilder med blitsen din

Portrett i sterkt motlys.

Lyset som treffer frontlinsen, kan brukes til lens flare, som er et lysglimt i objektivet. Det kan skape en stilig effekt i portrettbildet ditt.

© Shutterstock

2. Velg riktig hvitbalanseinnstilling til det harde lyset

I alle nyere kameraer kan du velge mellom flere forskjellige hvitbalanseinnstillinger. Det finnes for eksempel én innstilling til overskyet himmel og én til dagslys.

I sterkt sollys midt på dagen velger du dagslys, og hvis det ikke er nok til å få en god eksponering, kan du også sette en brukerdefinert hvitbalanse basert på motivet ditt.

En kjøligere hvitbalanse kan skape en pen effekt hvis du for eksempel vil ta bilder i sort/hvitt, mens en varm hvitbalanse får sterkt sollys til å se mykere og mer innbydende ut.

Du kan også vente med å justere hvitbalansen til senere i etterbehandlingen, forutsatt at du fotograferer i råformat. 

Hvis du derimot fotograferer i jpeg eller bare ikke vil behandle bildene dine etterpå, kan kameraets hvitbalanseinnstillinger redde bildene dine i sterkt sollys.

> Les også: Tre veier til perfekt hvitbalanse

Sort/hvitt-portrett i direkte motlys.

Det harde lyset skaper store kontraster i bildene, og det passer spesielt godt til sort/hvitt-bilder. 

© Shutterstock

3. Du kan ta kontroll over lyset med eksponeringskompensasjonen 

Et typisk problem i sterkt sollys er at mange vanlige kamerainnstillinger kan måle feil. Det undereksponerer motivet ditt sterkt – særlig når bakgrunnen er lys. 

Dette kan du ordne ved å overeksponere litt, slik at motivet får bedre eksponering. 

Det er lettest å gjøre det ved å øke eksponeringskompensasjonen på kameraet ditt litt.

Du finner eksponeringskompensasjonen som en egen knapp på kameraet eller i kameramenyen. 

Hvis kameraet ditt har en egen knapp, er det lett å finne den. Den har symbolet +/-. 

Når du har trykket på knappen, stiller du inn eksponeringskompensasjonen med enten hjulet eller piltastene. 

Vanligvis har du tre eller fem eksponeringstrinn i begge retninger. Når du vil overeksponere, velger du pluss-verdiene.

> Les også: Slik fungerer eksponeringskompensasjonen i kameraet ditt