Ung jente fotografert med lang lukkertid med bevegelsessløring

Det er kanskje vanskelig å tro, men dette bildet er faktisk laget direkte i kameraet. 

© Shutterstock

Bildemanipulering uten juks med disse 5 enkle idéene

Etter hvert er det blitt slik at de fleste bilder får en runde i et bildebehandlingsprogram før de blir publisert. Men med et par snedige triks kan du skape fascinerende, surrealistiske bilder uten noen form for "juks".

18. juli 2018 av Sarah Marie Winther

I takt med at det er kommet flere gratis bildebehandlingsprogrammer, er det også blitt vanligere å redigere – og manipulere – bildene sine. 

Dette gjør at det i dag nesten er umulig å vite sikkert om et bilde er hundre prosent ekte.

Der hvor det tidligere bare var profesjonelle fotografer med tilgang til Adobe-programmene som brukte flere timer på å retusjere bildene sine, er det nå vanlig praksis for de aller fleste med et kamera å ta en runde med bilde på datamaskinen før man publiserer det. 

Selv på mobilen har man etter hvert de samme mulighetene for å redigere og manipulere, som man inntil nå har hatt på datamaskinen. 

I tillegg finnes det også spesifikke apper som med et par klikk kan gjøre øyne større, hud blekere og lepper mer fyldige, for eksempel hvis bildet skal på Instagram.

Men faktisk finnes det mange måter å trylle med et bilde på, som gjøres direkte i kameraet og uten noen som helst form for "juks" i Photoshop eller andre programmer.  

Og la oss være helt ærlige – når andre spør nysgjerrig om hemmeligheten bak det vakre, fascinerende bildet, er det ganske stilig å kunne si at det er laget på helt naturlig vis, ikke sant? 

Det synes i hvert fall vi. Derfor har vi samlet fem kreative prosjekter som det er enkelt å prøve seg på, og som ikke krever bildemanipulering.

1. Lag flere kloner

Bilde av ung jente tatt med lang lukkertid og bevegelsessløring

En ensartet bakgrunn og en lang lukkertid. Det er alt du trenger for å ta dette bildet. 

© Shutterstock

Med lange lukkertider kan du skape overnaturlige, spøkelsesaktige skikkelser i bildene dine, men du kan også bruke innstillingen til å illustrere en følelse det ellers er vanskelig å få fram i et portrettbilde. 

Velg en lukkertid på mellom 5 og 15 sekunder slik at modellen har nok tid til å bevege seg. Finn en ensfarget bakgrunn, gjerne en som er helt mørk, for ellers risikerer du at den blir overeksponert på grunn av den lange lukkertiden.

Sørg også for at modellen er belyst likt gjennom hele eksponeringen, for eksempel ved å lyse på vedkommende med en lampe. Hvis modellen skal bevege seg under eksponeringen, må du huske å bevege lyset.

2. Skap sløring med zoom

Bilde av New Yorks undergrunnsbane tatt med zoomobjektiv og sløring

Gi et stillestående bilde mye bevegelse og intensitet ved å zoome inn mens du tar bildet. 

© Shutterstock

Hvis du har et objektiv som kan zoome, er det virkelig enkelt å få til denne effekten. Den kan brukes på alle bilder, men er spesielt virkningsfull hvis motivet ditt allerede beveger seg. 

Sett kameraet på lukkerprioritet og begynn med en lukkertid på 1 sekund. Så trykker du på utløserknappen og prøver å snu på zoomringen i én lang, sammenhengende bevegelse. 

Deretter kan du eksperimentere med en lengre eller kortere lukkertid.

Les også: Slik ser bildene ut når du tar av objektivet

3. Mal med lys i bildet

Gammelt forlatt hus malt med lys om natten

Med en lommelykt og lang lukkertid kan du ta kontroll over lysforholdene i bildet ditt. 

© Shutterstock

Å male med lys er ingen ny teknikk. Du har sikkert sett bilder der fotografer har brukt lommelykter, stjerneskudd, glowsticks eller andre redskap for å male fram bokstaver, symboler eller sirkler.

Det gir en stilig effekt, men mye av det blir også ganske likt. I stedet bør du bruke teknikken mer diskret, for eksempel til å lyse opp et mørkt motiv uten å få det kraftige lyset fra en blits.

Sett kameraet på stativ, velg manuelt opptaksprogram og sett lukkertiden til for eksempel 10 sekunder. Hvis det er for mørkt til at kameraet ditt kan fokusere, kan du lyse direkte på motivet med en lommelykt mens du legger fokus. 

Når du har trykket på utløserknappen, må du gå rundt motivet ditt mens du "maler" det med lommelykten. Sørg for å holde samme avstand til motivet hele tiden slik at lyset legges jevnt. 

> Les mer om hvordan du maler med lys her

4. Dobbelteksponer i kameraet

Dobbeleksponering av ung jente med paraply og dystert tåkelandskap

Dette bildet ser ut som noe fra en grøsserfilm, men det er slett ikke så vanskelig å få til denne effekten.

© Shutterstock

I mange bildebehandlingsprogrammer kan du sette sammen to bilder med ett klikk, men faktisk er det også en god del kameraer som har en innebygd dobbeleksponeringsfunksjon

De fleste speilreflekskameraer fra Canon og Nikon kan ta to bilder umiddelbart etter hverandre og sette dem sammen, men det er bare noen av modellene fra Olympus og Fujifilm som har denne funksjonen. 

5. Fang stjernesporene

Bilde av stjernehimmelen fotografert med lang lukkertid slik at stjernesporene er tydelige

Skap en eventyrlig effekt i landskapsbildet ditt ved å bruke en lang lukkertid slik at du kan fange stjernerotasjon på himlen.

© Shutterstock

Stjernenes rotasjon på himmelen er et fantastisk naturfenomen, og ved å bruke en lang lukkertid eller en serie med eksponeringer kan du fange de lange, lysende strekene på himmelen.

Den enkleste måten for å fotografere stjernespor er ved å ta én lang eksponering. Her må du bruke en lang eksponeringstid på for eksempel 15 minutter. Sett blenderen til F8 eller F11, og ISO-verdien på 100.

Bruk alltid stativ for å unngå kamerarystelser under den lange eksponeringen, og slå av bildestabiliseringen.

Les også: Alt du må vite om å fotografere stjernespor

> Få en flott og praktisk fotoveske til en ekstraordinært god pris med Digital FOTO. Få den sammen med 2 nr. av bladet for bare 49,50 kr. HER.