Hønsehauk

Fotograferer du fugler fra et skjul, kan det være en fordel å ha et kamera som ikke bråker i det hele tatt når du trykker på utløserknappen, for lyden kan skremme bort motivene.

© Shutterstock.com

Derfor bør du bruke elektronisk lukker

Med elektronisk lukker får du en rekke fordeler når du tar bilder. Du kan blant annet komme deg nærmere motivene uten å forstyrre, og få skarpere bilder.

23. juni 2021 av Kristoffer Engbo

Når du tar et bilde med speilreflekskameraet eller det speilløse systemkameraet ditt, høres det et klikk fra den mekaniske lukkeren, men med mange nyere kameraer kan du faktisk fotografere helt lydløst.

I stedet for å bruke den mekaniske lukkeren, kan kameraet nemlig bruke en elektronisk lukker som fryser det som treffer bildebrikken. Da blir det ingen bevegelser og heller ingen lyd, og i tillegg byr den elektroniske lukkeren på en rekke andre fordeler.

>Les også: Fem gode grunner til å fotografere i råformat

Canon EOS R6

Når du bruker elektronisk lukker, har lyset alltid direkte tilgang til bildebrikken, og ettersom det ikke er noe som skal bevege seg, kan du ofte ta flere bilder i sekundet enn med en mekanisk lukker.

Her må du bruke den lydløse funksjonen

Med den lydløse lukkeren minimerer du risikoen for å skremme bort for eksempel fugler når du fotograferer dem på nært hold. 

Du kan også bruke den i situasjoner der støyen fra kameraet kan sjenere andre, for eksempel til gatefotografering eller hvis du fotograferer noen som er svært konsentrert.

>Les også: Få kontroll på bildebrikkestørrelsene i kameraene

Bryllup i kirke

Fotograferer du i en kirke under for eksempel bryllup eller barnedåp, kan du aktivere den elektroniske lukkeren slik at kameraet blir helt lydløst og diskré.

© Shutterstock.com

En annen fordel med den elektroniske lukkeren er at du kan få skarpere bilder. Bevegelsene til den mekaniske lukkeren kan skape små rystelser under eksponeringen, men det unngår du med den elektroniske. Det er en fordel til for eksempel landskapsbilder.

Dessuten kan du ofte ta enda raskere serier og bruke enda kortere lukkertider når du velger elektronisk lukker i stedet for mekanisk. 

Slik velger du elektronisk lukker

Det er lett å overse funksjonen. Vanligvis ligger den i kameramenyen, for eksempel under Lukkermetode eller Lukkertype, hvor du kan velge elektronisk lukker. På noen kameraer velger du funksjonen Stille opptak.

>Se også: Sony A1 er et av kameraene som byr på flest muligheter med elektronisk lukker. Vi har tatt med oss kameraet i fugleskjulet, og i denne videoen kan du se hva vi fikk ut av turen.

Meny i Sony A6600

I dette kameraet velger du Stille opptak i menyen. Når du har valgt På, bruker kameraet den elektroniske lukkeren.

Husk å skru av funksjonen igjen eller velge mekanisk lukker når du står overfor motiver som kan skape problemer.

Les mer i Digital FOTO

Den elektroniske lukkeren har også noen ulemper, så den er ikke velegnet til alle motivtyper. Som et eksempel kan raske bevegelser og kunstig lys skape utfordringer for denne lukkertypen.

I Digital FOTO nr. 10/2021 kan du lese mer om hvorfor og når den elektroniske lukkeren kan få problemer, og du kan se hvordan de nyeste toppmodellene stort sett har unngått problemene.