Det skarpe lyset midt på dagen kan lure kameraet ditt slik at det overeksponerer en smule – da så blir fargene ofte kjedelige.

© Shutterstock

3 innstillinger forsterker fargene i bildet ditt

Du kan stå foran det verdens mest fargerike motiv, og likevel blir bildene dine triste og matte hvis ikke du bruker de riktige innstillingene. Les om hvordan du kan gjøre bildene dine mer spennende ved forsterke fargene.

21. april 2021 av Christian Trant

De fleste fotografer har stått i en situasjon der motivet er bertagende og fargene intense og dype, men hvor kameraet gjengir nyansene helt feil. 

Det er frustrerende når den dype, blå himmelen blir grå og kjedelig, og når kameraet gjengir solnedgangen uten de riktige fargene.

Heldigvis finnes det tre innstillinger som hjelper kameraet med å fange fargene akkurat slik du opplever dem. 

1. Bildestil påvirker farger og nyanser 

Funksjonen Bildestil er en enkel og effektiv funksjon for bedre farger. De forskjellige bildestilene passer til hver sitt motiv og minner om de analoge dager, hvor det også var stor forskjell på, hvordan de forskjellige filmtypene gjenga farger og kontrast. 

Hvis du for eksempel velger innstillingen Landskap, vil fargene se mer levende ut på den blå himmelen og i det blågrønne vannet.

Omvendt kan bildestilen Portrett hjelpe deg med å få perfekte nyanser i huden på modellen når du tar portrettbilder.

> Les også: Dette er de beste kamerainnstillingene for portrettbilder 

De forskjellige bildestilene

Som bildene viser, er det stor forskjell på hvordan farger og nyanser blir gjengitt når du velger forskjellige bildestiler.

© Shutterstock // Digital FOTO

2. En anelse undereksponering gir fargene mer futt

Du kan dempe eksponeringskompensasjonen på forhånd hvis du fotograferer i motlys, og motivet ditt har sterke farger. 

Funksjonen gir deg nemlig mulighet for å kompensere for kameraets automatiske valg av blender eller lukkertid og dermed gjøre bildet litt lysere eller mørkere. 

Du justerer eksponeringen på knappen med symbolet +/-.

> Les også: Slik fungerer eksponeringskompensasjon

Fargefestival i India

Bruk piltastene eller styrespaken på kameraet ditt til å bevege verdiene ned til for eksempel -1 eller -2. Det vil resultere i sterkere og dypere farger.

3. Saturation gir deg fyldige farger

Ved å justere Saturation i kameraet ditt kan du dempe og forsterke hvor fyldige fargene skal være i bildene dine. 

På Canon trykker du på SET-knappen velger deretter Saturation, og på Sony velger du Picture Profile og så Saturation. 

På Canon kan du velge fem nivåer for Vivid, som alle forsterker fargene. 

På Sony har du typisk et større spenn å velge mellom. Nyere Sony-kameraer kan for eksempel gå fra -30 til +30. 

Hvis du skrur på Live View mens du stiller inn Saturation, kan du se effekten på skjermen med én gang, og det gjør det lettere å finne den perfekte innstillingen.

> Les også: Få perfekte farger i Photoshop

Kamerameny hvor du styre Saturation

Du kan ofte styre Saturation i menyen under Picture Profile eller Picture Style.

© Shutterstock

Les mer om innstillinger som gjør bildene dine mer fargestrålende i Digital FOTO

I Digital FOTO 7/2021 kan lese enda mer om hvordan du kan forsterke fargene med de riktige innstillingene. Du får tips om innstillinger du kan bruke både før, under og etter fotograferingen.

Du lærer også om hvordan du kan behandle frem fargene i bildene dine, så de blir mer intense og dypere.

> Les også: 5 gode grunner til å fotografere i råformat