Kvinne venter på toget

Hvis motivet ditt står stille, kan du også bruke noe i bevegelse til å skape flotte linjer gjennom bildet ditt, som dette toget. 

© Shutterstock

Fra feil til fordel: Løft motivene dine med bevegelsesuskarphet

Lange lukkertider skaper uskarphet i fotograferingen når du tar bilder av noe som beveger seg, men med litt øvelse kan du kontrollere uskarpheten og få skarpe motiver.

Lange lukkertider og bevegelse fører ofte til uskarpe bilder.

Bevegelsen trenger imidlertid ikke resultere i et bilde som du kasserer. Du kan nemlig bruke den til å skape en flott effekt som viser farten i bildet, samtidig som motivet blir skarpt. 

Dermed kan du gjøre bomskuddet til et blinkskudd – hvis du vet hvordan du gjør det.

Slik fanger du bevegelsen

Det er ikke så vanskelig å ta skarpe bilder av mennesker og ting i bevegelse. 

Når for eksempel et tog, en motorsykkel eller en sprinter fyker forbi deg, må du bare følge bevegelsen med kameraet i samme hastighet som motivet for å få skarpe bilder.

Uskarpheten vil oppstå i bakgrunnen i stedet for på motivet du følger, og den kan du se som flotte, uskarpe linjer. 

Jo fortere du panorerer kameraet for å følge bevegelsen, desto mer uskarp vil bakgrunnen bli.  

Det krever litt øvelse for å bli god til å fange motivene, så still deg for eksempel ved en trafikkert vei og øv deg på å følge de som ferdes der.

Begynn med å fotografere tregere trafikanter som joggere eller syklister, og bruk gradvis lengre lukkertider.

Ettersom effekten blir tydeligere jo mer du panorerer kameraet, kan du med fordel bruke et stativ for å unngå rystelser i fotograferingen. 

> Les mer Slik velger du riktig kamerastativ

Syklist i fart foran fontene

Bruk gjerne kontinuerlig autofokus med ett punkt til å fange motiver i bevegelse.

© Shutterstock

Vis hastigheten fra passasjersetet

Du kan også bruke effekten til å få flott uskarphet fra bevegelse hvis du selv er i fart.

Prøv for eksempel å bruke lange lukkertider neste gang du er med som passasjer på en biltur på landeveien. 

Det krever bare litt øvelse og en stabil hånd å ta et unikt blinkskudd av landskapet mens det suser forbi. 

Begynn med en lukkertid på 1/30 sekund, og fokuser for eksempel på sidespeilet til bilen. Deretter bruker du lengre lukkertider helt til det punktet du har stilt skarpt på, blir rystet.

Hvis rystelsene oppstår på for eksempel 1/4 sekund, setter du kameraet til 1/8 sekund og tar skarpe bilder.

Ofte vil noen av bildene dine bli skarpe selv på veldig lange lukkertider, så ta gjerne flere bilder på de lengste lukkertidene.  

Du vil få flest mulig skarpe bilder hvis du bruker bildøren til å støtte albuene dine.

De fleste nyere kameraer har innebygd bildestabilisering, og den kan vanligvis gi deg skarpe håndholdte bilder på opptil 1/10 sekund. 

> Les mer Slik fungerer bildestabiliseringen i kameraet ditt

bil i høy fart på landevei

Uskarpheten fra bevegelsen gjør bildet av bilen i bevegelse mer interessant fordi farten blir tydelig.