Ung kvinne fotografert foran pariserhjul

Den innebygde blitsen kan faktisk fint gi deg brukbare bilder hvis du styrer den.

© Shutterstock

Gjør den innebygde blitsen bedre med én innstilling

Mange profesjonelle fotografer ser ned på den innebygde blitsen du finner i nybegynner- og entusiastkameraer, men den kan faktisk være til god hjelp hvis du for eksempel trenger mer lys utendørs. Her ser du hvordan du styrer den.

4. september 2020 av Sarah Marie Winther

Noen fotografer rynker på nesen av den innebygde blitsen, og det er heller ikke noen hemmelighet at vi selv foretrekker å bruke en ekstern blits, fordi den gir oss mange flere muligheter for å kontrollere lyset.

Når det er sagt, kan du godt bruke den interne blitsen i situasjoner der det naturlige lyset er for svakt til å lyse opp ansiktet til personen du vil fotografere – eller når det er for kraftig og du må slite med harde skygger i ansiktet.

> Les også: 5 tips til bedre bilder med innebygd blits

Innebygd blits på hvit bakgrunn

Den innebygde blitsen kan fort virke litt kraftig, for den er veldig liten og rettet direkte mot motivet. Men det kan du gjøre noe med. 

© Shutterstock

Det kan være utfordrende å styre den interne blitsen, for den sitter jo fast på kameraet og vil derfor alltid være rettet direkte mot motivet. 

Samtidig er den veldig liten, noe som gjør at lyset den sender ut, er mer konsentrert og derfor vil se hardere ut enn lyset fra stor, ekstern blits. Men heldigvis kan du justere det.

På de fleste kameraer sitter det nemlig en liten knapp med et lyn på siden av blitshuset, og det er blitsmenyen. Under punktet «eksponeringskompensasjon» eller «blitskompensasjon» kan du justere lysstyrken. 

> Les også: 3 tips til å fotografere med innebygde blitsen

Mann som fotograferer med kamera og innebygd blits

I motsetning til hva du kanskje skulle tro, kan du faktisk kontrollere en hel del i den innebygde blitsen.

© Shutterstock

Neste gang du skal ta portrettbilder utendørs, kan du prøve å dempe lysstyrken så mye som mulig, så den står på minus. Da tenker du kanskje: «Men hvis jeg skrur den så kraftig ned, hva er da vitsen med å bruke blits i det hele tatt?».

Det skal du gjør fordi det svake lyset blitsen sender ut, kan være akkurat så mye ekstralys du trenger for å lyse opp ansiktet uten at at ser unaturlig eller voldsomt ut. 

> Les også: 9 blits-funksjoner du må kjenne til

Stor guide til perfekte portretter med blits

Hvis du ikke har kommet i gang med å bruke blits enda, er det nå du bør skaffe deg bladet Digital FOTO. I nummer 14/2020 har vi nemlig en veiledning som lærer deg alt om å bruke blits i portrettbilder – både innendørs og utendørs.

Vi viser deg også forskjellen på den interne og eksterne blitsen, og du får en detaljert oversikt over hva du kan bruke de mange forskjellige knappene på den eksterne blitsen til.

Abonnerer du ikke enda, kan du akkurat nå få en fleksibel fotoryggsekk og to numre av Digital FOTO for bare 108 kroner inkludert porto

> Les også: Slik tar du perfekte bilder med blitsen din