En av de største utfordringene med makrofotografering er den veldig lille dybdeskarpheten som oppstår når du går tett på et motiv. Selv med liten blenderåpning er dybdeskarpheten ofte på under én millimeter.
Det betyr at bilder av for eksempel insekter ofte bare vil være skarpe ved øyet eller følehornene, mens resten av kroppen blir uskarp. Det er surt, for mange insekter har artige detaljer som mønstre, teksturer og hår.
Imidlertid finnes det en teknik for å omgå den lille dybdeskarpheten, og den kalles stacking. Den går ut på å ta en rekke bilder av motivet, hvor du flytter fokus litt underveis. Til slutt legger du sammen bildene i Photoshop.
Det høres kanskje komplisert ut, men i Digital FOTO nr. 8/2021 går vi i dybden på denne spesielle teknikken og viser deg oppsettet vårt, fremgangsmåte og resultatene så du kan lære deg å stacke dine egne makrobilder.
> Les også: Dette er alt du må vite om makrofotografering

I den store guide viser vi deg tre forskjellige måter å gjøre focus stacking på – her er det brukt en elektronisk skinne for mest mulig presisjon.
© Digital FOTOVerdens beste makrofotograf deler kunnskap
Når Don Komarechka begynner å rote med gamle objektiver, adaptere, metalklemmer og sprayflaske i studioet, oppstår det ren magi.
Den unge kanadieren er en av verdens beste makrofotografer, og i anledning utgivelsen av hans nye og 352 sider lange instruksjonsbok, «Macro Photography: The Universe at our Feet», har vi snakket med ham.
Du kan blant annet lese om hva som fikk ham til å kaste seg over fotogaferingen, hvordan han fant på å skape fluoriserende såpebobler, og hvorfor han aldri bruker glyserol til dråpebildene sine.
Don deler også rundhåndet av erfaringene og triksene sine, og du kan for eksempel få inspirasjon til hvilke blomster du bør begynne med hvis du vil gjøre som ham.
> Les også: Dette er de beste kamerainnstillingene for makro

Det er nysgjerrigheten som driver Don Komarechka, og det har ført til sprø og dypt fascinerende prosjekter som denne marihønen omringet av bladlus, som er fotografert i ultrafiolett lys.
© Don Komarechka