Kamerafatning og bildebrikke

Størrelsen på bildebrikken i kameraet har blant annet betydning for hvor høy ISO-verdi du trenger.

© Shutterstock

Objektivet ditt lurer deg! Her ser du hvordan

Crop factor er størrelsesforholdet mellom en mindre bildebrikke og fullformatbrikken, og den forlenger brennvidden slik at tallene på objektivet ikke stemmer. Vi gir deg svaret på hvordan du finner riktig brennvidde.

Mange kameraer har bildebrikker med crop factor, som er et mål for forholdet mellom en mindre bildebrikke og fullformatbrikken.

Crop factor kan lure deg fordi den forlenger brennvidden på objektivene dine.

Brennvidden på objektiver er nemlig angitt ut fra fullformat, og hvis du har en mindre bildebrikke, vil objektivets brennvidde endre seg med en forlengelsesfaktor, også kalt crop factor.

Når du vet hva din crop factor er, kan du regne ut hva den riktige brennvidden er på objektivene dine. 

Hvis du for eksempel har et kamera med APS-C-brikke, vil crop factor som regel være 1,5x, og det er den verdien du må gange med opprinnelig brennvidde for å få riktig brennvidde.

Setter du f.eks. et 20 mm-objektiv på et kamera med APS-C-brikke, må du derfor gange 20 mm med 1,5x for å få den riktige brennvidden på 30 mm. 

Derfor skjer forlengelsen

Når lyset kommer gjennom objektivet ditt, danner det en sirkel som dekker bildebrikken.

Sirkelen kalles også bildesirkelen, og jo mindre bildebrikken på kameraet er, desto mindre utsnitt får du av sirkelen som danner bildet. 

Dette tilsvarer hvis du i bildebehandlingen beskjærer bildet ditt slik at du bare får med midten av bildet. 

På de enda mindre Four Thirds-brikkene og 1"-brikkene er crop factor enda større, henholdsvis 2x og 2,7x. 

Et objektiv på 50 mm på Four Thirds-brikken blir altså 100 mm. 

>Les mer Hvilket objektiv bør jeg velge? 

Moderne kamerabildebrikke

På de fleste mobiltelefoner er bildebrikken svært liten, og det skaper mer dybdeskarphet. Du kan skape bakgrunnsuskarpheten med programvare i stedet.

© Shutterstock

Tenk på crop factor når du kjøper nytt

Hvis du vil ta portrettbilder med flott bakgrunnsuskarphet, er det lettere å få til det på et fullformatkamera enn det er på kameraer med for eksempel APSC-brikke.

Dette er fordi dybdeskarpheten ved en gitt blenderverdi blir mindre jo større bildebrikken er.

Har du et kamera med Four Thirds-brikke med en crop factor på 2x, får du altså dobbelt så stor dybdeskarphet som du ville fått med et kamera med fullformat.

Derfor vil et objektiv med F2.0 på den mindre Four Thirds-brikken tilsvare et bilde som er tatt på blender F4.0 på en fullformatbrikke.

Hvis den myke bakgrunnsuskarpheten er viktigst for deg, anbefaler vi at du velger et kamera med fullformatbrikke.

Vær oppmerksom på at crop factor kan variere selv for samme bildebrikketype, avhengig av kameramerke.

Det gjelder blant annet Canons APS-C-brikke, som har en crop factor på 1,6, mens det for tilsvarende Nikon- og Sony-kameraer bare er 1,5.