Instagram er et sosialt nettverk der du kan dele bildene dine – og spesielt det at Instagram er et nettverk, er verdt å bite seg merke i.
Hvis du vil ha flere følgere, trenger du Instagram-verktøy for å få tilgang til flere personer med bildene dine.
Heldigvis er det ikke spesielt vanskelig, og når begrepene hashtags, tagging, story og bio er en fast del av rutinen din, blir alt litt enklere.
> Du kan også følge Digital FOTO på Instagram @DigiNordic
1. Bruk klar tale i bioen din
Øverst på alle profiler på Instagram er det plass til å beskrive deg selv – eller bildene du tar.
Ligger fotointeressen din primært innenfor makro og landskap, bør det stå øverst i bioen din, slik at besøkende raskt kan få oversikt.
I bioen din kan du også lenke til eventuelle hjemmesider der følgerne kan se flere av bildene dine, men du kan for eksempel også lenke til nettsider som selger utstyret du bruker.
På den måten blir det lettere å se hvordan du fotograferer, og det er det mange andre fotografer som gjerne vil vite.

I bioen din kan du lenke til nettsider, utstyr eller personer som inspirerer deg som fotograf.
© Digital FOTO2. Vær aktiv
Når vi følger fotografer på Instagram, abonnerer vi på innholdet deres, og det krever at fotografene stadig produserer nye bilder de kan dele.
Det er hardt arbeid og krevende, og derfor kan det være lurt å spare eller planlegge bilder for fremtiden.
Alle innleggene dine trenger altså ikke være tatt for noen sekunder siden.
Det er bedre å fordele de gode bildene slik at du publiserer innhold jevnlig.
> Les også: Sju tips til å ta bedre Instagram-bilder

Lightroom er et genialt verktøy når du vil utføre rask, men flott, behandling av bildene dine.
© Shutterstock3. Gjør folk oppmerksomme på profilen din med hashtags
Hashtags er viktige når du vil nå ut til et større publikum med bildene dine.
Det er nemlig hashtags – altså ord med tegnet # foran – som forbinder begivenheter, kategorier og steder.
Hashtags gjør det mulig for andre å finne deg som fotograf, for de er Instagrams måte å knytte ulike bilder sammen på.
Hvis du for eksempel har brukt hashtagen #SonyA1, vil bildet ditt bli vist for andre som søker på samme hashtag.
Hashtags lenker altså bilder sammen og skaper relevans på tvers av andres profiler.
> Les også: Dette er den beste kameratelefonen akkurat nå

Hashtags og tagging er gode verktøy for å gjøre folk oppmerksomme på profilen din, men du kan også legge musikk på innleggene dine, lage quizer eller stille spørsmål til følgerne dine.
© Shutterstock4. Story-funksjonen kan gi følgerne dine et unikt innblikk i hverdagen din
I tillegg til innleggene som ligger fast på profilen din, kan du lage stories.
Stories er små «historier» eller videoklipp som ligger på profilen din i 24 timer – med mindre du velger at de skal ligge der fast.
I og med at stories som regel forvinner etter et døgn, har denne typen innhold en større grad av aktualitet, og det gjør at mange fotografer bruker stories til å vise alt det du ikke ser på bildene.
Dette kan for eksempel være et videoklipp fra kjøreturen opp mot fotograferingen. Det kan også være en kort introduksjon til kameraet og objektivet som fotografen bruker akkurat den dagen.
> Les også: Seks ting du bør vite om kameraet i mobiltelefonen din

Øverst på startsiden kan du lage dine egne stories.
© Shutterstock