Crop factor

Bildebrikkestørrelsen avgjør hvor stort utsnitt du får med samme brennvidde.

© Shutterstock

Slik fungerer brennviddeforlengelse

Det er ikke samme hvilken størrelse kameraets sensor har når du fotograferer. Jo mindre sensoren er, jo større er den såkalte brennviddeforlengelsen. Her forklarer vi sammenhengen.

17. januar 2020 av Poul Siersbæk

Brennvidden er en måte å beskrive hvor mye som kommer med på bildet. Som en levning fra de gamle analoge dagene er den basert på et 24 x 36 mm-bilde, som tilsvarer en full-frame-sensor. 

Har kameraet en mindre bildebrikke, fyller det bildet som objektivet danner, kalt bildesirkelen, teoretisk det samme. 

Men da bildebrikken er mindre, får man med et mindre utsnitt av bildesirkelen i bildet. 

>Les også: Forstå objektivet ditt på 2 minutter

Full-frame/APS-C

En fullformatbrikke måler 24 x 36 mm, mens en APS-C-brikke måler omkring 16 x 24 mm.

© Shutterstock

En mindre bildebrikke øker brennvidden

For å få et utsnitt tilsvarende fullformat må et kamera med en mindre bildebrikke ha en kortere brennvidde. Omregningen fra APS-C til fullformat tilsvarer typisk en forlengelsesfaktor på 1,5x. Derfor sier man at 100 mm tilsvarer 150 mm.

Har kameraet en mindre Four Thirds-brikke er brennviddeforlengelsen 2,0x. 100 mm tilsvarer her 200 mm.

På illustrasjonene under kan du se hva som skjer med bildeutsnittet, avhengig av bildebrikke og objektivets brennvidde.

> Les også: 4 grunner til å velge full-frame

Brennviddeforlengelse

Fullformat med et 150 mm-objektiv – Treet på tegningen er sett gjennom et objektiv på 150 mm. I et fullformatkamera fyller motivet ut bildet så treet som er i bildesirkelen, ikke beskjæres.

© Digital FOTO
Brennviddeforlengelse

APS-C med et 150 mm-objektiv – Har kameraet en mindre APS-C-bildenbrikke vil motivet som er i bildesirkelen, ikke kunne være på bildebrikken i sin helhet. Brennviddeforlengelsen betyr at motivet beskjæres.

© Digital FOTO
Brennviddeforlengelse

APS-C med et 100 mm-objektiv – På grunn av brennviddeforlengelsen på 1,5x må APS-C-kameraet bruke en kortere brennvidde for å oppnå det samme resultatet som fullformatkameraet.