En av setningene mange hører aller oftest når de begynner å fotografere, er at du ikke må fotografere mot lyset.
Dette betyr vanligvis at du må snu ryggen til solen og andre sterke lyskilder, for ellers kan de lure lysmåleren i kameraet ditt og føre til at eksponeringen blir altfor mørk.
Men hva gjør du hvis lyskilden er for sterk, slik at for eksempel portrettmotivet myser så mye med øynene at bildet blir dårlig?
Eller hva gjør du hvis bakgrunnen er viktig for bildet, slik den jo for eksempel er når du er på reise og vil ha et portrettbilde med Det skjeve tårn i Pisa, Mount Rushmore eller lignende i bakgrunnen?
Heldigvis kan du løse problemene, og med noen få enkle innstillinger og forholdsvis billig utstyr kan du få blendende gode bilder – også selv om solen lyser rett mot kameraet ditt.

Den hvite veggen til høyre i bildet kaster lyset fra solen tilbake på den unge kvinnen og sørger for at bildet blir riktig belyst.
© ShutterstockKast lyset tilbake
Hvis du blir nødt til å fotografere i motlys, vil du ofte kunne finne en overflate som sender lyset tilbake på modellen din, slik at du får mer lys på vedkommende.
Se f.eks. etter en bilvindu, et butikkvindu eller en kritthvit husvegg som kan kaste litt av lyset tilbake på motivet.
Du kan også kjøpe reflektorer i gull, sølv og hvitt. Dermed vil du alltid ha med deg en «lyskaster» i fotovesken som garantert kan løfte motivene dine og gi deg bedre bilder i motlys.
>Les mer Lag din egen reflektor nesten gratis
Bruk den smarte funksjonen i kameraet
Hvis du har glemt reflektoren hjemme, har du fortsatt mulighet til å ta flotte bilder i motlys. Du trenger ikke engang bruke kameraets mest komplekse program, M.
Du kan nemlig bruke både blender- og lukkerprogrammene kombinert med eksponeringskompensasjonen til å ta bedre bilder i motlys.
På mange nye og gamle speilløse kameraer, f.eks. Sonys Alpha-serie, er funksjonen så prioritert at den har et eget hjul, vanligvis med tall fra minus til pluss tre.
I andre kameratyper har funksjonen en knapp som må trykkes ned før du kan justere opp og ned på kamerahjulet.
Når du vil ta bedre bilder i motlys, trenger du bare aktivere funksjonen og sette den til pluss en, og så gjør kameraet resten.
>Les også Slik fungerer eksponeringskompensasjon

Blitsen bak modellen i dette studioet bidrar til å lyse opp håret hans og få ham til å stå frem mot bakgrunnen, mens røyken skaper atmosfære til bildet.
© ShutterstockBlitsen gir best uttrykk
Hvis du som fotograf har tilgang til en ekstern blits eller et mobilt blitslys med softboks, kan faktisk motlys være å foretrekke. Det skyldes at motlyset f.eks. fra solen kan bidra til å skape flott kantlys rundt modellen, noe som skaper dynamikk og dybde i bildet.
Bruk gjerne en softboks, paraply eller lignende til å myke opp lyset fra blitsen, og begynn deretter med å sette blitsen til den helautomatiske funksjonen TTL.
Forkortelsen står for Through The Lens, noe som betyr at blitsen kommuniserer med kameraet ved hjelp av kontaktene i blitsskoen, og ut fra lysmålingen beregner prosessoren i kameraet hvor mye lys du vil trenge til bildet ditt.