Hva er et portrettobjektiv?

Du kan ta gode portrettbilder med alle objektiver. Så hvorfor er det da slik at noen objektiver blir kalt portrettobjektiver?

Hva er et portrettobjektiv?

Har du lurt på hvordan det kan ha seg at noen objektiver betegnes som portrettobjektiver? Da får du svaret her.

2. august 2018

De fleste objektiver kan brukes til portretter. 

Men på et klassisk portrettbilde fra brystet og opp får du det mest harmoniske perspektivet på rundt to meters avstand med en brennvidde på mellom 75 og 135 mm - selvfølgelig avhengig av hvilket kamera du bruker. 

Her finner du portrettobjektivene, hvor ansiktet blir harmonisk og uten fortegning. 

Et 85 mm-objektiv med fast brennvidde er et populært valg til både fullformat og APS-C. Her får du nemlig også og stor blenderåpning. 

Du kan også godt bruke et vanlig zoomobjektiv på for eksempel 18-200 mm eller kit-objektivet ditt til å ta portrettbilder. Du må bare være oppmerksom på brennvidden. 

Les også: Derfor må du kjenne til disse 5 brennviddene

De beste brennviddeområdene for klassiske portretter:

Micro Four Thirds: Fra 35 mm til 80 mm

APS-C: Fra 50 mm til 105 mm

Fullformat: Fra 75 mm til 135 mm

Portrettobjektiv

Her kan du få et inntrykk av hva brennvidden gjør med et ansikt. På fullformat er fra 75 til 135 mm gode brennvidder for portrettbilder. 

Pass på med vidvinkel og voldsom tele

Du kan også ta portrettbilder med et vidvinkelobjektiv. Da må du ha større avstand for å unngå fortegning - personen får lett en stor nese hvis du er for nær.

Det vil si at personen blir mindre i bildet. Vidvinkelobjektivet egner seg altså bedre til å ta bilder av mennesker på avstand - og ikke til det klassiske portettbildet.

Ute kan du ta flotte portrettbilder ved å bruke lang en tele på for eksempel 200 mm. Her kan du få en pent uskarp bakgrunn. Det krever bare større arbeidsavstand.

Går du for nært med en lang tele, risikerer du at personen får litt for runde kinn. Og det er det ikke så veldig mange som setter pris på. 

> Les alt om objektiver her

Portrett

Dette bildet er tatt med det populære objektivet 50 mm F1,8 på et Canon EOS 60D, som har en APS-C-bildebrikke. 50 mm er et godt portrettobjektiv på APS-C og på Micro Four Thirds.

> Her kan du lese hvorfor du må ha et 50 mm objektiv

© Christopher Campbell // Unsplash

Les mer i Postkassen

Spørsmålet om portrettobjektiver kommer fra Postkassen i Digital FOTO nummer 12/2018.

Her får du også full kontroll på hvordan du tryggest lagrer feriebildene dine på reisen, hva U1 og U2 betyr, og hvordan du best passer på fotoutskriftene dine.

Kjøp bladet i butikken eller kiosken eller tegn et abonnement og få en flott & proff-kikkert med 2 numre av Digital FOTO levert på døren for bare 49 kroner.

Da får du umiddelbar tilgang til de nyeste numrene av bladet i magasin-appen vår Wype samt tilgang til Fordelssonen med mer enn 500 videokurs om fotografering og bildebehandling.

Du kan sende inn dine egne fotospørsmål til Digital FOTOs postkasse på [email protected]