Kamera guide prisklasser
© Shutterstock.com

Dette er de beste kameraene akkurat nå

Det finnes mange lekre speilløse systemkameraer, speilreflekskameraer og kompaktkameraer på markedet, men hva bør du velge? Her gir vi deg kremen i tre prisklasser.

30. januar 2020 av Kristoffer Engbo

Her i Digital FOTO tester vi mange kameraer for entusiaster hver eneste år, og generelt er kvaliteten veldig høy. 

Men det er selvfølgelig noen modeller som skiller seg ut med spesielle evner eller en god pris.

Her får du våre tre favoritter i tilfeldig rekkefølge - i tre forskjellige prisklasser. Og som alltid kan du lese hele testen av kameraene i Utstyrsguiden.

De beste kameraene til under 6500 kroner

Sony Cyber-shot DSC-RX100 IV

Sony Cyber-shot DSC-RX100 IV
© Fujifilm

I 2015 kom Sony Cyber-shot DSC-RX100 IV ut og fikk generelt ved flotte anmeldelser.

Ved utgivelsen kostet kameraet nesten 11 000 kroner. I dag kan du imidlertid få kameraet til 6572 kroner, noe som gjør det til en god kandidat på dette prisnivået.

Kameraet er fortsatt enormt raskt, hvor blant annet reaksjonstiden er uvanlig god for et kompaktkamera. Også bildekvaliteten kan fortsatt måle seg med de beste i klassen.

> Les testen vår av Sony Cyber-shot DSC-RX100 IV her.

Canon EOS M200

Canon EOS M200
© Canon

Canon fremhever at EOS M200 er kameraet for dem som vil ta bedre bilder enn det dagens kameratelefoner kan.

Kameraet tar også innersvingen på telefonene, særlig når det gjelder mørke motiver, siden bildebrikken er mye større enn de i telefonene.

Dessuten er kameraets autofokus virkelig god, da det bruker Canons Dual Pixel CMOS-autofokus, som gir rask og nøyaktig fokusering. Her kan du blant annet bruke både ansikts- og øyegjenkjenning samt flere andre fokustyper.

Til tross for at kameraet ble lansert i september 2019, kan du allerede spare rundt 1500 kroner, siden kameraet nå bare koster 5000 kroner.

> Les testen vår av Canon EOS M200 her.

Nikon D3500

Nikon D3500
© Nikon

Nikon D3500 er selskapets minste og letteste speilreflekskamera med en vekt på bare 415 gram.  

I tillegg tar det forrykende bilder i prisklassen. Det gir gode eksponeringer og høy skarphet med mange detaljer fra de 24,0 megapikslene.

> Les testen vår av Nikon D3500 her.

De beste kameraene til under 12 000 kroner

Canon EOS RP

Canon EOS RP
© Canon

Ved introduksjonen på begynnelsen av 2019 kostet Canon EOS RP 15 500 kroner, men i dag fås det for under 14 000 kroner, noe som gjør det til et av de billigste kameraene med den store fullformatbildebrikken.

Den store bildebrikken gir høy bildekvalitet, og bildene er detaljerte. Imidlertid har den noen mangler sammenlignet med storebroren Canon EOS R, som til gengjeld koster omkring 9500 kroner mer.

Kameraet veier bare 485 gram og har blant annet funksjonen Focus Bracketing, hvor kameraet selv forskyver fokus og lar deg velge fokus i ett bilde etterpå eller smelte sammen alle bildene til et med alt i fokus.

> Les testen vår av Canon EOS RP her.

Vil du motta nyheter, tips og inspirasjon om fotografering i innboksen din? Da bør du melde deg på Digital FOTO's nyhetsbrev her. 

Nikon D7500

Nikon D7500
© Nikon

Dette speilreflekskameraet med APS-C-brikke har imponerende autofokus, og du kan ta actionbilder med åtte bilder i sekundet. 

Kameraet har god ergonomi, og det er robust og værtettet. 

Bildekvaliteten imponerer også, så lenge du holder deg unna de ekstremt høye ISO-verdiene som kameraet også byr på.

> Les testen vår av Nikon D7500 her.

Fujifilm X-T30

Fujifilm X-T30
© Fujifilm

Fujifilm X-T30 er en liten genistrek som gir deg veldig mye for pengene. Kameraet minner nemlig på mange måter om storebroren X-T3, der bildebrikken og prosessoren er identiske, selv om X-T30 koster 6000 kroner mindre enn storebroren X-T3.

Kameraets autofokus er veldig imponerende, og på noen punkter er den best i sin klasse.

Kameraet kan ta serier på 30 bilder i sekundet – men bare i en oppløsning på 16,6 megapiksler. I full oppløsning klarer X-T30 20 bilder i sekundet, men da blir bufferen raskt full, så reelt kan man bare ta råformatbilder i ett sekund med denne hastigheten.

> Les testen vår av Fujifilm X-T30 her.

De beste kameraene til over 15 000 kroner

Fujifilm X-T3

Fujifilm X-T3
© Fujifilm

Fujifilm vil at kundene deres skal få følelsen av at kameraene deres er godt konstruert og minner litt om eldre analoge kameraer.

Det har de klart med i det stilfulle og robuste speilløse systemkameraet Fujifilm X-T3. Her gjør man mange av innstillingene på egne innstillingshjul som minner om de man ser på analoge kameraer.

APS-C-bildebrikken på 26,0 megapiksler leverer veldig gode detaljer og flotte farger. Dessuten gjør kameraets hastighet og autofokus at det er et godt valg til for eksempel action.

> Les testen vår av Fujfilm X-T3 her.

Nikon Z 6

Nikon Z 6
© Nikon

Et av Nikons første speilløse kameraer med en stor fullformatbrikke. 

Det kan ta hele 12 bilder i sekundet, og kvaliteten er høy, selv når du velger en høy ISO-verdi. 

Autofokus følger godt med motiver i bevegelse, og både skjermen og søkeren er blant de beste på markedet.

> Les testen vår av Nikon Z 6 her.

Sony A7R IV

Sony Alpha7 R IV
© Sony

Du får skyhøy bildekvalitet med mange detaljer fra de 60,2 megapikslene i dette fullformatkameraet.

Tross den høye oppløsning håndteres støy godt, og det kan ta ti bilder i sekundet. Kameraet håndterer støyen best på opptil ISO 6400.

Autofokuseringen er den beste på markedet og reagerer raskt og nøyaktig. Det er også nødvendig, ettersom den høye oppløsningen lett avslører om motivet ikke er i fokus.

> Les testen vår av Sony A7R IV her.