Kamera guide prisklasser
© Shutterstock.com

Dette er de beste kameraene akkurat nå

Det finnes mange lekre systemkameraer, speilreflekskameraer og kompaktkameraer på markedet, men hva bør du velge? Her gir vi deg kremen i tre prisklasser.

11. mars 2019 av Kristoffer Engbo

Her i Digital FOTO tester vi mange kameraer for entusiaster hver eneste år, og generelt er kvaliteten veldig høy. 

Men det er selvfølgelig noen modeller som skiller seg ut med spesielle evner eller en god pris.

Her får du våre tre favoritter i tilfeldig rekkefølge - i tre forskjellige prisklasser. Og som alltid kan du lese hele testen av kameraene i Utstyrsguiden.

De beste kameraene til under 6500 kroner

Fujfilm X-T100

Fujifilm X-T100
© Fujifilm

Fujifilm X-T100 er et kompakt systemkamera med mange smarte funksjoner. 

Det kan blant annet ta en rekke bilder med forskjellig fokusavstand, og så kan du velge ut det beste. 

Bildekvaliteten er veldig høy, og autofokus fungerer godt.

Den berøringsfølsomme skjermen kan vippes i nesten alle retninger, og du kan ta bilder og fokusere ved bare å trykke på skjermen. 

Dessuten kan du programmere kameraet slik at bestemte funksjoner dukker opp når du swiper til sidene eller opp og ned på skjermen.  

> Les testen vår av Fujifilm X-T100 her.

Pass godt på kameraet ditt med en smart kameraveske. Akkurat nå kan du få en praktisk kameraveske sammen med to numre av Digital FOTO for bare 98 kroner inkludert porto og ekspedisjon. Se det gode tilbudet her. 

Canon EOS M50

Canon EOS M50
© Canon

Bildekvaliteten i Canon EOS M50 er til noe av den aller beste i klassen, og Canon utnytter den berøringsfølsomme skjermen optimalt, for den er godt integrert i menyen. 

Objektivutvalget til Canons systemkameraer i EOS M-serien er foreløpig begrenset, men det vil kunne dekke de fleste behov.

> Les testen vår av Canon EOS M50 her.

Nikon D3500

Nikon D3500
© Nikon

Nikon D3500 er selskapets minste og letteste speilreflekskamera med en vekt på bare 415 gram.  

I tillegg tar det forrykende bilder i prisklassen. Det gir gode eksponeringer og høy skarphet med mange detaljer fra de 24,0 megapikslene.

> Les testen vår av Nikon D3500 her.

De beste kameraene til under 13 000 kroner

Sony Alpha7 II

Sony Alpha7 II
© Sony

Ved introduksjonen i slutten av 2014 kostet Sony Alpha7 II nesten 16 000 kroner, men i dag fås det for under 13 000 kroner, noe som gjør det til et av de rimeligste kameraene med den store fullformatbrikken. 

Den store bildebrikken gir høy bildekvalitet, og bildene er detaljerte. 

Imidlertid er autofokus dyrere og nyere modeller ikke så godt egnet for action.

En fordel med Alphas elektroniske søker er at du kan se resultatet av eksponering og fargeinnstillinger i søkeren før du tar bild­et. 

> Les testen vår av Sony Alpha7 II her.

Vil du motta nyheter, tips og inspirasjon om fotografering i innboksen din? Da bør du melde deg på Digital FOTO's nyhetsbrev her. 

Nikon D7500

Nikon D7500
© Nikon

Dette speilreflekskameraet med APS-C-brikke har imponerende autofokus, og du kan ta actionbilder med åtte bilder i sekundet. 

Kameraet har god ergonomi, og det er robust og værtettet. 

Bildekvaliteten imponerer også, så lenge du holder deg unna de ekstremt høye ISO-verdiene som kameraet også byr på.

> Les testen vår av Nikon D7500 her.

Canon PowerShot G1 X Mark III

Canon PowerShot G1 X Mark III
© Canon

Dette kompaktkameraet har en stor APS-C-brikke og et objektiv som tilsvarer 24-72 mm. 

Det er enkelt å betjene og gir svært skarpe og detaljrike bilder. 

Så lenge du ikke trenger å foreta raske justeringer, holder dette kompaktkameraet godt følge med speilreflekskameraer og systemkameraer.

> Les testen vår av Canon PowerShot G1 X Mark III her.

De beste kameraene til over 13 000 kroner

Fujifilm X-H1

Fujifilm X-H1
© Fujifilm

Fujifilms toppmodell blant systemkameraene deres har god ergonomi og et lekkert lcd-panel øverst på kameraet. 

Og Fujifilm X-H1 håndterer støy bedre enn konkurrentene. 

Søkeren er forrykende, og du får selvfølgelig høy bildekvalitet fra kameraet, som har en APC-bildebrikke på 24,0 megapiksler.

> Les testen vår av Fujfilm X-H1 her.

Nikon Z 6

Nikon Z 6
© Nikon

Et av Nikons første spejlløse kameraer med en stor fullformatbrikke. 

Det kan ta hele 12 bilder i sekundet, og kvaliteten er høy, selv når du velger en høy ISO-verdi. 

Autofokus følger godt med motiver i bevegelse, og både skjermen og søkeren er blant de beste på markedet.

> Les testen vår av Nikon Z 6 her.

Sony Alpha7 R III

Sony Alpha7 R III
© Sony

Du får skyhøy bildekvalitet med mange detaljer fra de 42,2 megapikslene i dette fullformatkameraet. 

Tross den høye oppløsningen håndterer det støy godt, og det kan ta ti bilder i sekundet. 

Autofokus reagerer raskt og nøyaktig, og den kan stille skarpt på øyne selv.

> Les testen vår av Sony Alpha7 R III her.