Bildebrikkestørrelsen påvirker dybdeskarpheten i bildene
Bildebrikkestørrelse-dybdeskarphet-bilder

Tar du det nøyaktig samme bildet med to forskjellige kameraer med forskjellig bildebrikkestørrelse, blir dybdeskarpheten sannsynligvis helt annerledes på de to bildene.

© Shutterstock

Slik påvirker bildebrikkestørrelsen dybdeskarpheten i bildene

Størrelsen på bildebrikken er viktig for kvaliteten på bildene – men størrelsen på denne brikken påvirker faktisk i tillegg dybdeskarpheten du får i bildene dine.

I et kamera med en liten bildebrikke får du ikke samme kraftige bakgrunnsuskarphet på f.eks. F1.8 som du får med fullformat – men hvordan har dette seg? 

Det forklarer vi i denne artikkelen, hvor vi ser nærmere på hvordan bildebrikkestørrelsen påvirker dybdeskarpheten i bildene.

> Les også: Få oversikt over bildebrikkestørrelsene i kameraene

Samme bilde tatt med ulike bildebrikkestørrelser

Bildet nedenfor er tatt med et kamera som har en APS-C-brikke. 

Fokus er lagt manuelt på tredje boks fra høyre. De nærmeste boksene er uskarpe, men ikke veldig.

APS-C-brikke gir denne dybdeskarpheten
bildebrikke-dybdeskarphet

Brennvidde: 135 mm, brennviddeforlengelse: 1,52x, brennvidde tilsvarer: 205 mm, brukt blender: F4.5.

© Digital FOTO

Bildet nedenfor er tatt med et kamera som har fullformat-bildebrikke.

Bildet er tatt fra nøyaktig samme sted med manuelt fokus på den samme boksen. 

Med fullformatkameraet er dybdeskarpheten mye mer avgrenset.

Fullformatbrikke gir en annen dybdeskarphet
fullformatbrikke

Brennvidde: 200 mm, brennviddeforlengelse: 1x, brennvidde tilsvarer: 200 mm, brukt blender: F4.5.

© Digital FOTO

Samme blender – helt forskjellig dybdeskarphet

Vi innrømmer at det er litt forvirrende når vi snakker om bildebrikkestørrelser, dybdeskarphet og blenderåpning.

Det gjelder å holde tungen rett i munnen, men det trenger faktisk ikke være så vanskelig.

En stor bildebrikke – f.eks. fullformat – gir deg kraftig bakgrunnsuskarphet når du fotograferer på minste blender.

Tar du deretter samme bilde med et kamera som har en mindre bildebrikke, vil ikke bakgrunnsuskarpheten være like kraftig – også selv om begge kameraene er innstilt til samme blendertall.

> Les også: Objektivet ditt lurer deg! Her ser du hvorfor

Forskjellen kan forklares med dette eksempelet:

Dybdeskarpheten på F1.8 på Micro Four Thirds tilsvarer faktisk F3.6 på fullformat og F2.7 på et APS-C-kamera.

Jo mindre brikken er, desto større er dybdeskarpheten på samme blender som på fullformat.

Du har kanskje sett det på mobiler som leverer stor dybdeskarphet til tross for f.eks. en blender på F1.7. 

Kvinne fotograferer landskap med smarttelefon.
iPhoner-har-god-dybdeskarphet

Flere smarttelefoner gir mulighet til å fotografere med vidvinkel. Her vil en blender på F1.7 gi deg et landskap med god dybdeskarphet der hele landskapet er i fokus. Telefonens lille bildebrikke er grunnen. 

© Shutterstock

Du må også vite dette om bakgrunnsuskarphet

Store blenderåpninger gir flott bakgrunnsuskarphet, men også brennvidde og avstand til motivet er viktig.

I utgangspunktet blir dybdeskarpheten mindre med tele enn med vidvinkel på den samme blenderverdien, og jo nærmere motivet du er, desto smalere blir området som er skarpt. 

Er du ute etter kraftig bakgrunnsuskarphet i f.eks. portretter, er det best å velge et objektiv som leverer stor blenderåpning.

> Les også: 4 gode grunner til at fullformat er best