Canva er en fotoapp som gjør det enkelt å kombinere tekst og bilder, og ved hjelp av mal kan du raskt produsere nytt innhold med inspirasjon fra andre fotografer, designere og layoutere.
Her får du tre gode grunner til hvorfor du bør bruke Canva før du legger ut bildene dine på sosiale medier.
1. Canva er en god kilde til inspirasjon
Canva gjør det lett å skape flotte design, siden du enkelt kan hente inspirasjon i utallige maler som du bare fyller med dine egne bilder.
Det kan for eksempel hende at du vil lage et oppslag som viser bildene fra reisen din til India og Nepal.
Her er det lett å finne en mal du kan bruke. Du velger bare Templates og skriver «India» eller «Nepal» øverst i søkefeltet med et forstørrelsesglass-ikon.
Nå kan du velge mellom en rekke maler du kan bruke til oppslaget ditt. Når du åpner malen, er alle bildefeltene fylt ut med stock-bilder, som er gratis bildeeksempler.
Det er enkelt å slette bildeeksemplene hvis du markerer dem med musen og deretter trykker delete på tastaturet. Deretter kan du dra dine egne bilder inn i malen.
På denne måten gir malene deg et godt utkast som raskt hjelper deg med å komme i gang.
Canva gjør det altså utrolig enkelt å kombinere tekst og bilder uten at du må finne opp kruttet på nytt hver gang du lager er et nytt oppslag til sosiale medier – du må nemlig bare fylle ut tekstfeltene og bildefeltene.
> Les også: Lag realistiske animasjoner med Motionleap

Canva har en søkefunksjon som hjelper deg med å finne maler som passer til nettopp ditt oppslag. Du får maler som passer til både fuglefotografering, action og reiser.
© Canva2. Canva har egne funksjoner for Instagram og Facebook
I Canva kan du velge mellom flere maler som passer til akkurat det sosiale mediet du bruker.
Du kan for eksempel velge en mal som passer til et Facebook-forsidebilde eller en mal som passer spesifikt til en Instagram-historie.
Dette er smart, for ved å bruke disse spesialfunksjonene unngår du at bildene dine blir beskåret unødvendig.
Du finner alle malene som passer til sosiale medier, under fanen på startsiden og heter Social Media.
Deretter kan du velge mellom kategoriene: Instagram Post, Instagram Story, Animated Social Media, Facebook Post og Facebook Cover.
> Les også: 7 tips for bedre Instagram-bilder

I fanen under Create a design finner du alle malkategoriene som du bruke i sosiale medier.
© Canva3. Canva fungerer også med video-oppslag
Hvis du vil legge ut små videoer i sosiale medier, kan Canva hjelpe deg med også dette.
Det er nemlig også mulig å legge inne dine egne små videoer i Canvas video-maler. På den måten kan du vise frem flere små videoer i for eksempel en kollasj.
Du velger bare Video i fanen på startsiden, og deretter kan du velge mellom en rekke maler som egner seg bra for video-oppslag.
Dette kan for eksempel være en Facebook-video eller en YouTube-video der du kombinerer tekst og bilder i en samlekollasj.
> Les også: 10 fotografer du må følge på Instagram