Hund mot hvit bakgrunn

Kjæledyrene våre er nysgjerrige, og de har ikke nødvendigvis den samme tålmodigheten som vi har. Sørg derfor alltid for å ha en liten godbit i lommen når du vil ha oppmerksomheten deres.

© Shutterstock

3 metoder for annerledes bilder av kjæledyr

Det kan være vanskelig å være original når du skal fotografere kjæledyrene dine. Her får du tre gode råd om hvordan du tar kreative og annerledes bilder av for eksempel hunden eller katten din, som garantert vil skape interesse.

26. august 2020 av Christian Trant

1. Bruk vidvinkel eller fiskeøye

Hvis du bruker et fiskeøye- eller vidvinkelobjektiv, kan du få et artig resultat der hodet til kjæledyret ditt blir overdimensjonert, som om det var en karrikaturtegning. 

Ta bildet ovenfra og prøv å komme deg så nært hodet til kjæledyret ditt som mulig. Da blir resultatet at hodet ser stort ut, mens kroppen blir seende liten ut.

> Les også: Disse 5 dyrene må du fotografere

Bilde av hund tatt med fiskeøyeobjektiv.

Når du tar bilder med et fiskeøyeobjektiv, som typisk har et brennviddeområde fra 12 til 8 mm og en bildevinkel fra 100 til 180 grader, må du veldig nært hovedmotivet, for ellers vil alt se ganske lite ut.

© Shutterstock

2. Plasser en leke ved enden av objektivet

Du kan fotografere katten eller hunden din slik at det ser ut som om kjæledyret ditt tar en selfie. Det gjør du ved å plassere en leke ved enden av objektivet.

La katten eller hunden din leke med leketøyet, og så tar du bildet når poten er nærmest kameraet. Nå kan du få et blinkskudd der det ser ut som om kjæledyret ditt holder kameraet selv.

Leken gjør også at du alltid har oppmerksomheten til kjæledyret ditt, og derfor er det lettere å ta bilder der for eksempel katten eller hunden din ser inn i kameraet.

> Les også: Slik kommer du deg innpå dyrene med kameraet ditt

Katt slår etter kameraet, og det ser ut som om katten tar en selfie.

Finn favorittleken til katten din og fest den med teip under objektivet ditt. Trykk på utløserknappen i det øyeblikket katten strekker fram poten mot leken.

© Shutterstock

3. Kast godbiter til hunden eller katten

Hvis du kaster godbiter til hunden eller katten din, er det mulig å ta artige bilder som viser brøkdelen av et sekund der alle tennene er blottede og øynene sperret opp.

I det øyeblikket kjæledyret ditt griper en godbit med munnen, har du full konsentrasjon i øynene, og det fungerer bra på bilder.

Hvis du også kan finne en jevn bakgrunn som kjæledyret ditt kan sitte foran, får bildet mer karakter av å være et portrett. På den måten er det heller ingenting i bakgrunnen som stjeler oppmerksomhet fra kjæledyret.

Hvis kjæledyret ditt ikke blir skremt av at du bruker blits, kan du gjerne bruke det. Blitsen gir deg et høyere detaljnivå når det skjer fort, og kameraet må fange situasjonen.

> Les også: Slik bruker du et viltkamera

Hund griper godbit.

Hvis kjæledyret ditt ikke blir skremt av at du bruker blits, kan du gjerne bruke det, for det lyser opp motivet enda bedre.