By fotografert på kvelden farget lys

I blåtimen, like etter solnedgang er det fortsatt litt lys som gir flotte detaljer på himmelen, og de blå tonene står godt til det varme bylyset.

© Shutterstock

5 tips for flottere kveldsbilder i byen

Når daglyset er borte, ser byen fantastisk ut. Her har du fem tips som gir deg flotte bilder når mørket senker seg over byen.

25. oktober 2018 av Kristoffer Engbo

1. Slå på selvutløseren til

Du bør alltid bruke stativ for å unngå bevegelser. 

Imidlertid kan også kameraet riste litt når du trykker på utløserknappen. Derfor er det lurt å slå på selvutløseren i kameraet og sette den til to sekunder.

Da tar det to sekunder fra du har trykket på knappen, til bildet blir tatt, og på dermed rekker eventuelle rystelser å legge seg.

> Les den store veiledningen vår om å velge riktig kamerastativ her.

2. Ta flere eksponeringer

Det er store kontraster mellom den mørke himmelen og de kunstige lysene i byen. Dette gjør at både de lyse og de mørke områdene kan få dårlig med detaljer.

Du kan få fram alle detaljene ved å bruke funksjonen bracketing, hvor du stiller inn kameraet til å ta for eksempel tre eller fem bilder der eksponeringen varierer.

De lyse eksponeringene fanger detaljer i de mørke områdene og omvendt. I bildebehandlingsprogrammer som Lightroom og Photoshop kan du sette sammen bildene til et såkalt HDR-bilde som samler detaljer fra alle bildene.

Er du abonnent, kan du gå inn i Fordelssonen og se hvordan du bruker bracketing i kameraet, i denne videoen. Og i denne videoen kan du se hvordan du setter sammen bildene til et HDR-bilde i Photoshop.

> Les også: Slik får du bedre HDR-bilder

3. Reduser ISO-verdien

Auto-ISO vil ofte øke ISO-verdien for å sikre forholdsvis korte lukkertider, men det kan gi støy i bildene.

Derfor setter du ISO-verdien til 100 eller 200 manuelt, med mindre du skal fryse bevegelser i bildet. Likevel bruker du stativ, så det er sjelden nødvendig med korte lukkertider.

> Les også: 6 ting du ikke visste om ISO

4. Øk blenderverdien

Med en liten blenderåpning vil kraftig lysende punkter i bildet få en stjerneeffekt som disse gatelysene.

© Shutterstock.com

Ved å blende ned til for eksempel F16 eller F22 kan du få lengre lukkertider slik at for eksempel for eksempel billys tegner striper gjennom bildet.

De små blenderåpningene gir også en flott stjerneeffekt i lyset fra for eksempel gatelys.

> Lær deg hvordan du gjør stygge motiver pene med en stjerneeffekt her

5. Velg manuelt fokus

I mørket kan det være nødvendig å fokusere manuelt. Da er du sikker på at bildet blir skarpt på de riktige stedene.

Her er det en fordel å bruke live view, hvor du kan zoome skikkelig inn på bildet og sjekke skarpheten mens du vrir på fokusringen på objektivet.

På noen kameraer kan du også slå på funksjonen focus peaking, hvor kameraet markerer de skarpe områdene med en farge på skjermen.

Som abonnent kan du i denne og denne videoen se hvordan du bruker manuelt fokus i kameraet.

> Les også: 6 kjappe tips om å fotografere blåtimen

Få flere tips og triks for å fotografere i mørket 

I Digital FOTO nr. 16/2018 kan du se mer om hvordan du tar flotte bilder i mørket. Vi viser deg blant annet hvordan du utnytter lyset fra månen og fra himmelfenomener. 

Tegn et abonnement på Digital FOTO og les det nye bladet nå på smarttelefon eller nettbrett med Wype-appen. Her får du også tilgang til de ti nyeste utgavene av Digital FOTO.

Husk at som abonnent får du videoer med opptaksteknikk og bildebehandling, testbilder, forhåndsinnstillinger, prosedyrer og en hel masse annet i Fordelssonen