To små fugler sitter på en grein
© Shutterstock

Vinter: Dette må du fotografere nå

Vinteren er over oss. Vi gir deg tips til tre motiver du bør glede deg til å fotografere akkurat nå.

23. desember 2019 av Jeppe Vestergaard Jensen

På med vanter og lue og ta kameraet under armen!

Vinteren handler ikke bare om hjemmekos. Den byr også på flotte opplevelser med kameraet ditt.

Vi gir deg tre vintermotiver og de beste tipsene våre, så du er sikker på å få gode bilder.

Få flotte bilder av vinterens fugler

En rødstrupe på en grein

Rødstrupen er en vanlig norsk fugl som er lett å finne nord til Troms.

© Shutterstock

Når kulda er over oss, kommer fuglene ut av skogen og inn til byene for å finne mat. Derfor er det greit å plassere fuglemat på et strategisk sted i hagen, så du og kameraet ditt har fri utsikt til fuglene.

De mange overvintrende fuglene i Norge har det travelt med å finne mat og samler seg derfor rundt måltidene de finner. I hagen vil du typisk kunne se grønnfink, kjøttmeis, blåmeis, dompap eller for eksempel den lille gråspurven.

Sett kameraet ditt på stativ og vent på at fuglene setter seg rundt maten. Hold deg i ro og betrakt fuglene så du får et inntrykk av hvor og hvordan de sitter rundt maten. Komponer bildet ditt etterpå og knips løs.

Bruk gjerne et teleobjektiv for å komme deg helt innpå fuglene uten å forstyrre dem. Beskytt utstyret ditt mot regn og sludd ved å legge kameraet og objektivet i en plastpose.

> Les også: Test denne fotoutfordringen i vinterkulden.

Fyrverkeri på nyttårsaften

Fyrverkeri i byen

Fotografer det flotte fyrverkeriet på nyttårsaften. Det er garantert et flott motiv.

© Shutterstock

Vinteren byr også på mye fargesprakende lys i mørket - og nyttårsaften slår alle de andre vinterkveldene med god margin. 

For å få gode fyrverkeribilder må du bruke en lang lukkertid. Lukkertiden avgjør hvor lange striper fyrverkeriet tegner i bildet. Når du bruker lange lukkertider, bør du sette kameraet på stativ.

Du må tenke på å bruke en lukkertid som ikke får lyset fra for eksempel en nærliggende by til å lyse opp for mye i bildet ditt. Typisk blir fyrverkeriet flottest med en lukkertid på rundt to til tre sekunder.

Sett kameraet ditt til manuelt program. Begynn med en ISO-verdi på 100 og blender F10. Deretter sjekker du om lukkertiden bør være to eller tre sekunder.

Til slutt bruker du et bildebehandlingsprogram til å gi de mange forskjellige fargene i fyrverkeriet en ekstra piff.

> Les også: Gå i dybden på Lightroom.

De snødekkede landskapene

Når landskapet blir kledd i hvitt, har du mulighet for å ta unike landskapsbilder.

Det er særlig to ting som er viktige når du fotograferer snølandskap. Autofokuseringen får det nemlig vanskelig, og det samme gjelder for lysmåleren.

Når solen skinner direkte på snø, risikerer du ofte å få undereksponerte bilder. Lysmåleren i kameraet tror at en overflate vanligvis reflekterer mindre lys enn det for eksempel snø gjør.

Derfor må du selv bestemme hvor mye lys kameraet skal slippe inn. I tillegg bør du fotografere i råformat, for da kan du justere lyset i de lyse og mørke områdene etterpå.

Når du skal stille fokus, må du sette et fokuspunkt et sted der det er kontrast. Dette kan være et sted der du kan se litt av en grein som ikke er helt dekket av snø. Det kan også være et sted der en skygge skaper kontrast til den hvite overflaten på en snøhaug.

> Som abonnent kan du laste ned den store nye e-boken vår om landskap her!

Snølandskap fotografert i motlys

Når du fotograferer snødekkede landskap, får autofokus problemer. Bruk derfor manuelt fokus eller plasser fokuspunktet et sted med kontrast. I dette bildet vil skillet mellom de mørke og lyse områder i trærne være det beste stedet å plassere fokuspunktet.