Bilde av stjerner på himmelen og Melkeveien

Stjernene og Melkeveien er taknemmelige motiver, for de flytter ikke på seg og er vakre fra alle vinkler. 

© Shutterstock

Slik fotograferer du stjerner

I løpet av året er det mange muligheter for å fotografere stjerner og andre himmelfenomener. Og i motsetning til hva mange tror, krever det ikke avansert utstyr å ta flotte bilder av stjerner – et lyssterkt objektiv og litt tålmodighet kan være nok.

19. desember 2012

I løpet av et kalenderår er det mange muligheter for å fotografere himmelrommets måner, stjerner og planeter. Og selv om astrofotografi umiddelbart virker avansert, er kameraer i dag på et så høyt nivå at du godt kan få vellykkede bilder av stjerner og Melkeveien med speilreflekskameraet ditt.

Vi har samlet fem enkle tips som gir deg de aller beste forutsetningene for å fotografere stjerner på nattehimmelen.

1. Finn datoer for himmelfenomener på nettet

Du kan godt fotografere stjerner uten å forberede deg, og stjernehimmelen i seg selv kan være et flott motiv. Men vil du ha blodrøde supermåner, stjerneskudd i hopetall eller strålende grønt nordlys, er du nødt til å finne de riktige datoene.

Mange sider på nettet gir en detaljert oversikt over begivenheter på himmelen, for eksempel meteorsvermer, kometer og planetenes og månens stilling.

> Her kan du se noe av det du kan oppleve på himmelen i år

2. Kjør (langt) ut av byen for å få det beste mørket

Hvis du vil ha håp om å få tydelige stjerner på bildet ditt, er det viktig at du finner et godt sted å fotografere – det vil si utenfor byområder, hvor stjernene ellers hadde druknet helt i lysforurensningen.

Hvis du bor på landet, trenger du nok ikke dra så langt bort. Hvis du derimot bor i byen, må du pakke ryggsekken.

hjemmesiden darksitefinder.com kan du se nøyaktig hvor mye lysforurensning det er i din egen by, og hvor langt bort du må for å finne et uforurenset område.

3. Ha tålmodighet når du fotograferer stjerner

Å fotografere stjerner og andre himmelfenomener krever mye tålmodighet. Dels fordi du er nødt til å bruke forholdsvis lange lukkertider for å få inn nok lys fra stjernene til bildebrikken, men også fordi du nok ikke klarer å ta et perfekt bilde på første forsøk.

I stedet for å bli frustrert bør du glede deg over at det kommer en ny og klar kveld igjen, og da er du en erfaring rikere og derfor også nærmere å få det perfekte stjernebildet.

4. Varm opp objektivet nedenfra til stjernebilder

På kalde vinterkvelder kan det komme dugg på kameraet og frontlinsen ved lange eksponeringer av stjerner. Det er stort sett umulig å fjerne dette i etterbehandlingen, men det kan avverges med et billig redskap som ikke tar så mye plass i fotovesken.

Fest en håndvarmer under objektivet med en strikk, og objektivet holder seg duggfritt under hele opptaket.

En fordel er å gå etter en oppladbar håndvarmer eller en du kan fylle igjen, for eksempel fra Zippo, slik at du ikke må kjøpe en ny hver gang.

> Les også om hvordan du fotograferer stjerner og meteorsvermer her

5. Vurder å investere til stjernefotografering

Hvis du likevel skal til å kjøpe et nytt kamerahus, kan du vurdere å bruke noen kroner ekstra på å få en ny og støysvak prosessor. Disse gir deg mulighet for å øke ISO-verdien mer uten å ødelegge bildet. Hvis du regner med å fotografere mange stjerner og andre himmelfenomener, vil det være en god investering.

Skal du ha et nytt objektiv til kameraet, er det lurt å gå for en modell med et lavt blendertall, for eksempel 2.8 eller 3.5.

Stjerner, galakser og planeter sender alle ut svært svakt lys, og derfor vil et lyssterkt objektiv av god kvalitet være det optimale for å fotografere disse motivene.

> Les her hvis du ikke helt forstår alle tallene på objektivet ditt

Redaksjonen anbefaler:
Kraftig kikkert til fotografen

Med en god kikkert kan du lett få øye på alle motiver som for eksempel fugler på lang avstand, og den er uunnværlig når du fotograferer stjerner.

Akkurat nå kan du få en god og praktisk kikkert med Digital FOTO. Kikkerten forstørrer 8x, så du kan oppdage dyr og andre motiver på avstander som øynene dine aldri hadde taklet uten hjelp.

Kikkerten har gjenger, så du kan feste den på kamerastativet ditt for en helt rolig utsikt, og med Mitilux 8X40 får du en robust følgesvenn i kompakt design, og som lett får plass til i kameravesken.

> Akkurat nå kan du få kikkerten med 2 numre av Digital FOTO for bare 49 kroner. Du sparer 980 kroner. Les mer her.