Fotografer fotograferer melkeveien i mørket
© Shutterstock

Slik unngår du lysforurensning

Lysforurensning kan ødelegge ethvert godt bilde av stjernehimmelen og melkeveien. Les om lysforurensning og hvordan du unngår det her.

11. juni 2019 av Jeppe Vestergaard Jensen

Gjennom tusener av år har vi kikket på og brukt stjernehimmelen. Den har guidet oss på verdenshavene, gitt inspirasjon til stor kunst, og senere har den gitt oss utrolige bilder.

Men det er etter hvert blitt vanskelig å fotografere nattehimmelen. Skal du fotografere stjernehimmelen, gjør du deg selv og bildet en tjeneste hvis du finner et sted med veldig lite lysforurensning.

Her ser du hvordan du unngår lysforurensning. Det er nemlig ikke riktig så enkelt som du kanskje skulle tro.

Hva er lysforurensning?

Lysforurensning er menneskeskapt lys. Det kommer fra husene våre, gatelysene, biler og mye andet.

Lysforurensning er veldig forstyrrende hvis du vil fotografere stjerner eller melkeveien, men det sjenerer ikke bare fotografer. Dyrelivet lider også under lysforurensning, for for eksempel fugler kan riskere å miste sin normale døgnrytme.

Lysforurensning er et problem flere foreninger prøver å bekjempe. Med litt flaks får fotografene bedre muligheter for nattebilder i fremtiden. 

Los Angeles badet i lys

Los Angeles om natten sender ut store mengder kunstig lys. Her vil det mer eller mindre være umulig å fotografere melkeveien.

© Shutterstock

Slik unngår du lysforurensning

Det kan være vanskelig å unngå lysforurensning helt, for det er en hel del av det. Vi gir deg tips til hvordan du kommer lengst mulig bort fra lyset.

Jo lenger unna kunstig lys du er du er fra kunstig lys, jo bedre mulighet får du for eksempel for å fotografere melkeveien.

> Les om hvordan du tar det perfekte bildet av melkeveien her.

Still deg et mørkt sted

Du kan finne det mørkeste området i byen, men det blir aldri helt bra. Hvis du vil ha et godt bilde av nattehimmelen, er du nødt til å bevege deg mot mørket - det krever ofte en bil eller lengre reise.

Hvis du vil vite i hvilken retning du skal sette kursen, anbefaler vi at du bruker et kart over lysforurensning.

denne siden finner du et kart over lysforurensning verden over.

Skal du ut og reise og fotografere nordlys eller melkeveien, kan det være en god ide å finne de mørkeste stedene på forhånd, der du skal være.

Dette kan du gjøre på siden darksitefinder.com her. Siden anbefaler blant annet at du drar nord for polarsirkelen til det lille svenske stedet Abisko. Her har du veldig gode forhold for nattefotografering, for det er veldig lite lysforurensning der.

> Les mer om hvordan du tar de beste bildene av stjerner her.

Bruk et kart eller en onlinetjeneste når du skal finne et sted uten lysforurensning.

Fotografer bort fra lyset

Du kan få problemer hvis du har funnet et mørkt sted, men ved et uhell har plassert deg slik at du har en stor, lysende by mellom deg selv og for eksempel melkeveien.

En større by, selv om du ikke kan se den med det blotte øye, vil dukke opp på bildet ditt. Lyset vil gjøre det vanskeligere å fotografere for eksempel melkeveien.

Skulle uhellet være ute, kan du imidlertid bruke byen til din fordel så den lyser opp noe eller gir konturer til noe. Dette kan være fjell som står skarpere i bildet når det kommer lys på dem. 

Siden du er på utflukt etter mørket, anbefaler vi at du på forhånd undersøker hvor de største byene ligger i når det gjelder bildet ditt. Så stiller du deg sør for byen og får ikke problemer med bylyset.

> Se vår nye videoserie der fotograf Mads Peter Iversen fotograferer de 10 flotteste naturfenomenene. I denne episoden fotograferer han stjerner og melkeveien.

lysforurensning og stjernehimmel

Selv om bylyset er vanskelig å se med det blotte øye, vil det likevel dukke opp på bildet ditt.

© Shutterstock

Skjerm for lyset

Har du ikke mulighet for å reise langt bort fra lyset, er du nødt til å jobbe rundt lyset.

Hvis det for eksempel er et lys eller en lykt som skinner rett inn i kameraet ditt, selv om det er fra lang avstand, vil det gå hardt ut over bildet ditt.

Som med en lysende by kan du selvefølgelig prøve å snu ryggen til lyset.

Har du ikke den muligheten, kan du prøve å skjerme for lyset. Du kan gjøre det ved å plassere noe foran lyskilden.

 Det kan være et tre, blomster eller en stein som blokkerer lysets vei rett inn i kameraet ditt.

> Les om Appen PhotoPills, som hjelper deg til bedre bilder av stjernehimmelen.

Dekk til kameraet

Hvis du vil ha et skarpest mulig bilde av nattehimmelen, kan du minimere lyset som kommer inn i kameraet ditt. Det er nemlig viktig at det er det "riktige" lyset som møter bildebrikken.

Et kamera kan ha tendens til å slippe inn litt lys som ikke kommer inn gjennom objektivet, til bildebrikken din. Det kan komme inn fra baksiden av kameraet, fra søkeren eller andre steder.

Derfor kan du hjelpe bildene dine av nattehimmelen ved å dekke til kameraet ditt, så lyset bare har mulighet for å komme gjennom objektivet ditt. Du skjermer for lyset ved å legge et tørkle eller pledd over kameraet når du tar bildet.

Det er også veldig lurt å bruke stativ når du fotograferer nattehimmelen. Bruk også gjerne en ekstern utløser så du ikke beveger på kameraet når du trykker på utløseren.

> Se testene våre av de forskjellige stativene på markedet her.

Gadelampe lyser gult lys

Bruk et kart over lysforurensning hvis du vil unngå byens gule lys.

© Shutterstock

Bruk et filter

Hvis du av en eller annen grunn ikke kan unnslippe lysforurensningen, finnes det hjelpemidler.

Du kan kjøpe et lysforurensningsfilter. Det fungerer ved at det filtrerer en spesiell lystype så det ikke treffer bildebrikken din.

Det er særlig det gule lyset som kommer fra natriumlamper, som ofte blir brukt som gatelys. Hvorvidt filtrene virker, og hvor godt de virker, er en smule uklart.

Hvis du er interessert i å kjøpe et lysforurensningsfilter, kan det være en god ide å se denne test.

> Lær om forskjellene på de forskjellige filtrene du kan få til kameraet ditt, her.

Eksponer til høyre

Jeg har ikke mulighet for å reise langt bort. Jeg bor et sted der det er lys overalt. Hva gjør jeg da?

Først må du innse at du aldri får et helt rent bilde, som hvis det var helt mørkt. Men dette betyr ikke at du ikke kan få et flott bilde av stjernehimmelen.

Første skritt er at du likevel prøver å minimere lysforurensningen. Finn et mørkt sted og prøv å plassere deg slik at lyset ikke kommer rett inn i kameraet. Gjør det for eksempel ved å stille deg høyt oppe så gatelysene ikke skinner inn i kameraet ditt.

Når du tar bildet, finnes det et enkelt triks som hjelper deg med å fange for eksempel melkeveien. 

Man kaller det: Å eksponere til høyre.

Trikset går ut på at du skal eksponere bildet ditt slik at du har eksponert lyset i bildet så lyset ligger på høyre side av histogrammet på kameraet ditt. Gjør du det, har du bedre muligheter for å få et flott bilde. Imidlertid krever det aggressiv bildebehandling, hvor du må øke kontrasten og redusere eksponeringen.

Det er viktig å huske at det ikke må bli så lyst at det brenner ut. Du kan ikke redde detaljer i bildet hvis det er utbrent.

> Lær mer om kameraet ditt og bildebehandling her.

I bildet øverste til venstre viser histogrammet at du har eksponert til høyre. Det er slik eksponeringen din skal se ut, hvis du fotograferer stjernehimmelen i et område med lysforurensning.

© Shutterstock // Digital FOTO