Portrett av en kvinne i motlys

Begynnerens guide til portretter

Portrettfoto er en klassiker blant fotosjangerne og er en av de som er mest utfordrende å mestre helt. Her er en lett guide til deg som akkurat har begynt å fotografere portretter.

23. mars 2020 av Jeppe Vestergaard Jensen

Portrettfoto er en fantastisk sjanger hvis du er ny innen foto. Her er det mulighet for å eksperimentere og skape fantastiske portretter av f.eks. venner og familie.

Her får du svar på hvordan du kommer i gang med å fotografere portretter, hvilket objektiv som er best, og hvordan får du et interessant bilde hvor modellen virkelig får lov til å stråle.

Alt det og mer får du svar på under. 

> Vil du bli en enda bedre fotograf? Få vår nye fotobok som guider deg i alt fra portrettbilder til naturbilder for kun 49 kroner + porto. Se tilbudet her!

1. Velg rett blender

Et portrett blir ofte best hvis du sørger for at bakgrunnen og personen i bildet skiller seg fra hverandre.

Det kan du gjøre ved å gjøre bakgrunnen sløret. Det får du hvis du bruker en stor blenderåpning. Det vil si en blendervérdi rundt F1.4 til F2.8.

2. Knips i raw-format

Når du tar portretter, er det mange gode grunner til å fotografere i raw. Den viktigte er at du får frem mange flere nyanser i lyset og fargene i bildet enn hvis du kun tar bilder i jpeg-format.

Du velger raw-formatet i kameraets innstillingsmeny. Her kan du også velge at kameraet både skal ta en raw- og jpeg-fil på samme tid.

3. Velg riktig objektiv

Til portretter finnes det noen klassiske objektiver som alltid blir nevnt blant de beste til sjangeren.

En klar favoritt er et lyssterkt 85 mm objektiv. Det er imidlertid ikke den eneste optikken som kan brukes til flotte portretter.

Generelt får du de beste og mest naturlige portrettene med en brennvidde mellom 85-100 mm. De gir et flott perspektiv fra halvannen meters avstand til motivet, som er avstanden vi naturlig holder mellom mennesker.

Bilde av et 85 mm objektiv.

Et 85 mm objektiv er alltid et godt valg som optikk til portrettbilder.

© Shutterstock

4. Bruk riktig lukkertid

Uansett hva du fotograferer, er det viktig at du velger en lukkertid som passer til objektivet ditt.

En god regel er at du bør velge en lukkertid som tilsvarer brennvidden. Knipser du f.eks. portretter med en 50 mm optikk, bør du bruke en lukkertid på minimum 1/50 sekund og gjerne raskere. Fotograferer du derimot med 200 mm optikk, bør du minimum bruke 1/200 sekund.

Til portretter fotograferer du naturligvis levende motiver som beveger seg litt hele tiden. Det er derfor smart å bruke en dobbelt så rask lukkertid enn hva brennvidden normalt trenger. En lukkertid på 1/125 sekund er et god utgangspunkt.

5. Gjør autofokus enkelt

Når du knipser portretter er det ett sted i bilder hvor du må ha ekstra fokus. Øynene må nemlig være helt skarpe.

Du får enklest helt skarpe portretter hvis du bruker de moderne kameraenes øyefokus, hvor de registrerer øyet og stiller skarpt på det.

Har ikke kameraet ditt den funksjonen, bør du velge et enkelt fokuspunkt. Plassér punktet ved øyet som er tettest på kameraet. Nå sikrer du deg at portrettene dine har det beste utgangspunktet.

Portrett av en eldre mann i motlys

Et portrett trenger ikke være av ansiktet. Dette er et godt eksempel på hvordan du kan skape liv i et portrett ved å ta noen annerledes valg i komposisjonen.

© Shutterstock

6. Redigeringen gjør portrettene lekre

Når du har tatt portrettbildene trenger de en siste finpuss i redigeringen.

Det kan alltid lønne seg å forbedre hudtoner og gi bildet mer kontrast og skarphet. Avslutningsvis er det også umaken verd hvis du optimerer lyset i øynene til modellen din så de står helt skarpt.