Ta de beste bildene av festen utendørs

Gode festbilder bør vise atmosfæren og stemningen slik den var. Da er det en fordel hvis du kan inkludere flere lag i bildene dine.

© Shutterstock

Slik fotograferer du festen

Når du fotograferer bryllup, jubileer og andre fester, gjelder det å forevige stemningen. Når du har full kontroll på ISO-verdi og mestrer blitsen, kan du ta bilder som blir husket for alltid. Her får du de beste tipsene våre for å komme hjem med perfekte festbilder.

8. juni 2021 av NM

Festfotografering er mye mer enn bare ett bilde. Det er en serie med bilder som gir en opplevelse av festen du har vært på.

Da gjelder det å kunne innstillingene i kameraet ditt godt, ettersom særlig lyset kan være vanskelig på fester, og sterkt og kunstig blitslys er så absolutt ikke løsningen.

Her får du de tre beste tipsene våre til hvordan du kan komme hjem med gode bilder fra festen.

1. Utløs blitsen mot en vegg eller et tak

Innendørsfester kan fort bli et skikkelig mareritt for fotografer, for blitsen i kameraet vil ofte lyse opp alt og alle, slik at alt blir seende kunstig ut.

I slike situasjoner ligger du best an med en ekstern blits, for det gjør det mye enklere å styre lyset.

Gode festbilder har naturlig og mykt lys, og det kan du også få hvis du vender den eksterne blitsen mot taket eller veggen ved siden av motivet.

Dermed dempes det harde lyset som kommer direkte fra blitsen – samtidig som du bevarer stemningen og får passelig opplyste motiver.

Les også: 9 funksjoner du må kunne i den eksterne blitsen din

Mykt lys viser stemningen på festen.

Utover kvelden når mørket faller på, er en stor blenderåpning som F2.8, nærmest uunnværlig hvis du vil unngå å utløse blitsen, da de fleste fester foregår i lokaler med dårlige lysforhold.

© Shutterstock

2. Bruk punktmåling i kontrastfylt lys

Når kameraet er satt til standardinnstillingen, som er evaluerende lysmåling, måler det lyset i en lang rekke soner over det meste av bildeflaten, og da vil eksponeringen ofte bli for lys eller mørk.

Heldigvis kan du velge innstillingen punktmåling, som gir gode bilder når det er store kontraster i lyset.

Du velger den ønskede lysmålingsmetoden ved å trykke på lysmålerknappen og vri på innstillingshjulet. Lysmålerknappen sitter ofte rett bak utløserknappen. 

Når punktmålingen er slått på, måler kameraet lysstyrken i et lite punkt. Legg for eksempel punktmålingen på ansikter, slik at du sikrer deg at hovedmotivet blir eksponert korrekt.

> Les også: Velg riktig lysmåling i kameraet

Gruppeportrett på fest.

Lysmåleren i kameraet har ansvaret for å velge den best mulige eksponeringen, slik at bildene dine verken blir for lyse eller for mørke. Det gjør den ved å vurdere lysstyrken i motivet, og så blir blenderåpning, lukkertid og ISO-verdi justert slik at regnskapet går opp.

© Shutterstock

3. Du er alltid klar når kameraet står på blenderprioritet

Det er lett å gå glipp av det viktige øyeblikket hvis du er fordypet i manuelle innstillinger. Derfor kan du med fordel fotografere på blenderprioritert, altså sette programhjulet til A eller AV.

Når du vrir programhjulet til A eller AV (avhengig av kameramerke), har du kontroll over dybdeskarphet og fokuspunkter, mens kameraet tar seg av lukkertiden. 

Hvis du kombinerer med auto ISO, sikrer du deg også at ISO-innstillingen alltid er satt så lav som mulig – og det er genialt når du fotograferer innendørsfester. 

> Les også: Derfor bør du bruke blenderprioritet 

Brudepar danser brudevals.

Det blir vellykket hvis du foreviger festens hovedpersoner når de har oppmerksomheten rettet mot noe annet enn fotografen.