Astrobilde tatt med lang lukkertid.
lang-lukkertid-stjernehimmel

Det er enklere å fange en flott stjernehimmel med lang lukkertid

© Shutterstock

3 drømmebilder som bare lykkes med lange lukkertider

Med det vanlige kameraet ditt og en litt lengre lukkertid enn det vanlige kan du trylle frem ubegripelige bilder. Her forteller vi hvordan du kan sikre deg tre forskjellige drømmebilder med lang lukkertid.

Fotografering handler først og fremst om å fryse øyeblikket – men du vil raskt oppdage at en forunderlig og fascinerende verden åpner seg for deg så fort lukkertidene kryper opp over en tiendedel av et sekund.

Med lukkertider som varer i flere sekunder – kanskje til og med minutter – kan du ta bilder som ikke er synlige for det blotte øye.

Her forteller vi deg om tre forskjellige drømmebilder som bare er mulige hvis du bruker lang lukkertid.

1. Vanvittige panoreringer av sport

Du kan ta rå bilder av sport uten å bruke verken stativ eller filtre. 

Ved å vri på kroppen din og følge motivet kan du lage panoreringer som viser spenning, fart og nerve.

Still inn kameraet ditt til kontinuerlig autofokus og serieopptak, og hold utløserknappen nede når motivene dine fyker forbi deg.

Vi anbefaler en lukkertid på 1/20–1/30 sekund, men du kan også gå helt opp til 1/10 sekund for å få lengre fartsstriper i bakgrunnen.

Imidlertid øker risikoen for uskarpe bilder når lukkertiden blir lengre, så du kan trenge flere forsøk for å få et blinkskudd.

> Les også: 3 tips til fototeknikken panorering

Motorsykkel i fart.
lang-lukkertid-motorsykkel

Start panoreringen allerede før du tenker at bildet er der, og fortsett til motorsykkelen eller bilen har kjørt forbi. Panoreringer krever både stabil og rask horisontal kameraføring, så vær forberedt på å få noen bomskudd før teknikken sitter i fingertuppene.

© Shutterstock

2. Silkemyke fosser 

Velger du en lukkertid på 1/15 sekund eller mer enn det, kan du få bevegelsesuskarphet i vannet som faller i en foss.

Med et ND- eller gråfilter på objektivet ditt kan du ta lange eksponeringer uten at bildet blir overeksponert.

Med en enda lengre lukkertid er det også mulig å strekke skyene utover til å bli til striper.

Her er det vanskelig å definere en lukkertid som alltid fungerer for deg, for mye kommer an på lyset under fotograferingen din.

Ofte vil du måtte teste lukkertider på mellom 10–120 sekunder når du vil fotografere utgnidde skyer. 

> Les også: Slik velger du riktig lukkertid i kameraet ditt

Foss fotografert med lang lukkertid.
lang-lukkertid-foss

 Eksponeringslengden du bør velge kommer helt an på motivet – men du må være forberedt på å gjøre mange forsøk og eksperimentere.

© Shutterstock

3. Den stjernefylte Melkeveien

Når du står ute om natten og ser opp, vil du som oftest bare se en mørk himmel med et par blinkende stjerner her og der. 

Men hvis du sjekker værmeldingen og stiller inn kameraet riktig, kan det fange opp utrolige detaljer som øynene dine ikke er i stand til å se.

Alt dette lar seg gjøre med en lang lukkertid.

Finn et sted med en interessant forgrunn, og legg forgrunnen i den nederste tredjedelen av bildet slik at himmelen får god plass. Fotografer i både breddeformat, der du får med en større del av landskapet, og i høydeformat, der du får med mer av Melkeveiens bånd.

Vanligvis kan du få den mest interessante komposisjonen med vidvinkel, for med den får du med så mye som mulig av Melkeveien.

> Les også: Slik tar du perfekte bilder av Melkeveien

Astrobilde med lysende telt i forgrunnen.
lang-lukkertid-astrobilde-stjernehimmel

Det fungerer utrolig bra hvis du kan ha et lysende objekt i forgrunnen. Lyset i forgrunnen vil lyse opp det mørke landskapet og skape blikkfang og dybde i bildet.