Mann legger bildene sine over på datamaskinen.

Kameraene våre blir mer og mer intelligente, og de får flere og flere funksjoner. Det fører med seg mye ny terminologi og forkortelser det ikke alltid er like lett å huske.

© Shutterstock

5 kameraforkortelser du bør kunne

Når du leser om fotografering og kameraer, støter du kanskje på forskjellige forkortelser som du ikke kjente til fra før. Her får du forklaringen på noen av de vanligste forkortelsene.

10. juni 2020 av Christian Trant

1. DoF 

En av de mange forkortelsene som kan være forvirrende, er DoF, som forbindes med kameraets blenderåpning. DoF står for Depth of Field, og på norsk kaller vi begrepet dybdeskarphet.

Dybdeskarpheten er området som er forholdsvis skarpt, i et bilde. I alle bilder er det et bestemt område foran og bak fokuseringspunktet som er skarpt. Dette kalles også fokusområdet. Jo større fokusområdet er, desto høyere er dybdeskarpheten. 

Den enkleste metoden for å styre dybdeskarpheten er ved å justere blenderåpningen. Dette kan høres litt forvirrende ut, men en forenklet regel er at når blenderåpningen er stor, er blendertallet lite.

Så hvis du støter på DoF framover, vet du nå at det er det samme som dybdeskarphet.

> Les også: Forstå dybdeskarphet på 5 minutter

Landskap der alt er i fokusområdet

Hvis du fotograferer landskap, setter du blenderverdien til F8. Vil du derimot ha en uskarp bakgrunn i motivet ditt, setter du i stedet blenderverdien til F2.8.

© Shutterstock

2. EVF

EVF blir også kalt electronic viewfinder og refererer til den digitale skjermen som viser en digital gjengivelse av bildet som også vises i søkeren. Vi kaller også denne funksjonen for live view.

En direkte gjengivelse av det motivet som du kan se i søkeren, kan hjelpe deg når du skal fotografere, for den lille skjermen viser blant annet en bedre gjengivelse av hvitbalansen enn den du får hvis du bare ser i søkeren. 

EVF eller live view er også relevant når du bruker digitalkameraet ditt til filming.

> Les også: 5 fordeler med å bruke live view når du fotograferer

3. ND-filtre

ND står for neutral density, og på norsk kjenner vi også filteret som et gråfilter, fordi det demper lyset som kommer inn til bildebrikken, så du kan jobbe med lengre lukkertider i fotograferingen din.

ND-filtret eller gråfilteret finnes med flere forskjellige styrker for å begrense lyset i varierende grad. 

4. UV-filtre

UV er en engelsk forkortelse for ultrafiolett, og UV-filtret demper ultrafiolett lys. Det kan være nødvendig visse steder i verden med veldig sterkt sollys, eller i fjellrike områder der refleksene fra solen i snøen gjør lyset ekstra skarpt.

> Læs også: 4 filtre alle fotografer bør kjenne til

ND filter gjør lyset mykere.

Vil du fotografere med en lang lukkertid på flere sekunder i dagslys for for eksempel å sløre vannet ved kysten, trenger du et gråfilter, også kalt et ND-filter. 

© Shutterstock

5. SLR og DSLR

Når du er på utkikk etter et nytt speilreflekskamera, så vil du sannsynligvis møte på forkortelsene SLR og DSLR. 

SLR står for single-lens reflex, noe som egentlig bare er et speilreflekskamera slik vi kjenner dem. I kameraet er montert et system med speil og prismer som gir deg akkurat det bildet du ser gjennom kamersøkeren, siden du ser motivet gjennom kameraobjektivet.

DSLR er et digital single-lens reflex kamera, noe som egentlig bare betyr at kameraet har den velkjente lille digitale skjermen på baksiden, så du kan se bildene dine rett etter at du har trykket på utløserknappen.

> Les også: 10 fotobegreper du må kjenne til