Mann som redigerer bilder

Bracketing er en metode som blant annet hjelper deg med å kombinere flere bilder med forskjellig lys, til ett bilde med helt riktig lyssetting. 

© Shutterstock

Få kontroll på de forskjellige bracketing-typene

Det finnes flere forskjellige former for bracketing, alle med ulike formål. Felles for dem alle er at du setter sammen flere bilder, tatt med ulike innstillinger, til ett bilde. På den måten kan du få flotte bilder i selv de vanskeligste situasjoner.

17. august 2020 av Christian Trant

Hvis du har opplevd at kameraet ditt ikke gir deg en god eksponering uansett hvordan du stiller det inn, så kan bracketing ofte være en god hjelp. 

Vi hjelper deg til å forstå de ulike bracketing-typene her. 

1. HDR-bracketing

Genial til: Kontrastfulle motiver

Det er flere motiver der kameraets bildebrikke ikke får plass til alle nyansene i et bilde. Det kan for eksempel være solnedganger der det er store kontraster mellom de lyse og mørke områdene. 

Her vil resultatet ofte bli en flott sol, men en veldig mørk forgrunn. 

Det kan du unngå ved å bruke HDR-bracketing. HDR står for High Dynamic Range.

Noen kameraer har en innebygget HRD-funksjon som du aktiverer i kameraets meny. Hvis ikke kameraet ditt har denne funksjonen, kan du ta flere bilder med ulik blender, lukkertid og ISO. 

Deretter kan du "sy" bildene sammen i for eksempel Photoshop eller Lightroom, slik at du får et bilde med de beste detaljene fra hele bildeserien med ulike innstillinger. 

I Photoshop klikker du på File / Automate / Merge to HDR Pro. Så velger du bildefilene dine og lar Photoshop gjøre resten.

> Les også: Slik får du perfekte HDR-bilder

Badebrygge og solnedgang

Bracketing-metoden sikrer at både badebrygga og solnedgangen har riktig lysseting. 

2. Focus stacking

Genial når: Skarpheten ligger på et lite punkt. Det gjelder ofte både makro- og landskapsbilder der det er vanskelig å få skarphet fra forgrunn til bakgrunn – eller fra for eksempel insektets hode til den bakerste delen av kroppen. 

Ved å ta en serie bilder med samme innstillinger, men med forskjellig fokus, kan du oppnå en dybdeskarphet som ellers er umulig. Det er relevant når du tar landskapsbilder med flere lag, men også når du tar makrobilder og fokuset ligger på et veldig lite punkt. 

Når du flytter fokuset underveis i opptaket, får du en rekke bilder med et ulikt fokusområde. Etterpå kan du sette bildene sammen slik at du får ett bilde, der hele landskapet er i fokus fra forgrunn til bakgrunn. 

Det samme gjelder for makrofotografering, der fokus stacking lar deg sette sammen flere bilder med et veldig lite fokuspunkt til ett bilde. Det er bare på denne måten du kan få et bilde der fokusområdet er større og hvor hele insektet er i fokus og alle detaljer er tydelige. 

> Les også: Det beste fotoutstyret til makro

Bille på et blad.

Hvis motivet sitter stille lenge nok til at du rekker å ta bilde av det med forskjellige fokuspunkter, kan du samle bildene til ett bilde der fokusområdet er mye større. 

© Shutterstock

3. Hvitbalanse-bracketing

Genial når: Du tar jpeg-bilder og ikke er fornøyd med den fargetemperaturen kameraet gir bildene dine. 

Kameraet automatiske hvitbalanse treffer ofte riktig, men av og til hender det at kameraet tar feil av fargenyansene i et bilde og bildene får et unaturlig fargestikk. 

I slike tilfeller kan hvitbalanse-bracketing hjelpe, ettersom du tar flere bilder av samme motiv med forskjellige fargetemperaturer. 

Denne metoden er mest relevant for fotografer som tar bildene sine i jpeg-format, da denne filtypen ikke kan endre hvitbalanse i redigeringen, slik som raw-filer kan. 

> Les også: 3 metoder for perfekt hvitbalanse

Gradvis endring i hvitbalanse.

Hvis fargetemperaturen ikke blir gjengitt korrekt på bildene dine, kan du ta flere bilder med ulike innstillinger, for deretter å sette dem sammen til ett bilde.