Landscape

En korrekt eksponering gir god balanse mellom de mørke og de lyse områdene i bildet.

© Shutterstock

Eksponering: Slik fungerer det

Når man snakker om eksponering handler det om hvordan kameraet forholder seg til lysforholdene, alt ettersom hvilke kamerainnstillinger du har valgt. Her kan du se hvordan du kan påvirke eksponeringen under fotograferingen så du får det perfekte bilder.

25. mars 2019 av Poul Siersbæk

Når man tar et bilde, snakker man om at motivet eksponeres. Det kan gjøres både bra og dårlig, og det handler grunnleggende om å få et velbelyst motiv.

For at bildet er velbelyst – eller veleksponert – krever det at det er en fin balanse mellom de mørke og de lyse områdene i forhold til det lyset du fotograferer i.

Kameraets lysmåler registrerer lyset og sender disse informasjonene videre til en liten datamaskin i kameraet, som analyserer lysforholdene og kommer med forslag til de beste kamerainnstillingene. 

> Les også: Få kontroll over kameraet med de halvautomatiske programmene

Tre parametre påvirker eksponeringen

For å påvirke eksponeringen så den blir lysere eller mørkere, er det tre parametre som du har mulighet til å justere. 

Det er lukkertid, blender og ISO. 

Er et bilde for lyst eller for mørkt, kan du nærme deg et velbelyst bilde ved å endre på en av disse tre parametrene. 

Det er imidlertid ikke helt likegyldig hvilken av dem du endrer på, da lukkertiden kan bety at motivet blir uskarpt, blenderen avgjør hvor stor dybdeskarpheten er, mens ISO vil avgjøre hvor mye støy det er i det ferdige bildet.

Du må også være klar over at de tre parametrene påvirker hverandre. 

Endrer du f.eks. lukkertiden to trinn, må du så endre ett av de to andre parametrene to trinn for å få samme eksponering.

> Les også: Alt du må vite om speilreflekskameraer

Eksponeringstrekanten hjelper deg på vei

En fin måte å illustrere hva eksponering går ut på, er ved hjelp av en såkalt eksponeringstrekant. 

Den gir deg overblikket over de tre parametrene, og samtidig kan du se hva som skjer med bildet, når du endrer på en av disse parametrene.

Exposure Triangle

Eksponeringstrekanten viser hva som skjer med bildet, når ett av de tre parametrene endres.

© Shutterstock

Blenderen påvirker bakgrunnen

Hvis du endrer på blenderverdien påvirkes dybdeskarpheten og dermed hvordan bakgrunnssløringen er i bildet ditt. 

Du må derfor prioritere om bakgrunnen skal være skarp med en lilten blenderåpning som F11 eller sløret med en stor som F2.8.

> Les også: Dette betyr blenderen på objektivet ditt

Portrett

Med en stor blenderåpning kan du sikre en fin bakgrunnssløring.

© Shutterstock

Lukkertiden avgjør bevegelse i bildet

Når du endrer på lukkertiden vil motiver i bevegelse vises forskjellig. 

Lange lukkertider som 1/15 sekund vil sløre motivet, mens korte lukkertider som 1/1000 sekund vil fryse fast motivet.

Racing

For å fryse et motiv i bevegelse, må lukkertiden være rask og du må justere tilsvarende på blender og ISO for å få den perfekte eksponeringen.

© Shutterstock

ISO bestemmer kameraets lysfølsomhet

Den tredje parameteren er ISO, som gir deg mulighet for å påvirke lysfølsomheten i kameraet. 

Skrur du opp ISO, f.eks. til ISO 6400, vil du kunne knipse med en raskere lukkertid eller mindre blenderåpning. 

Til gjengjeld må du leve med mer støy i bildet. Velger du en lav ISO, f.eks. ISO 100, har du bruk for mye lys, eller du må bruke et stativ som sikrer deg skarpe bilder ved lang lukkertid.

> Her kan du se en video hvor vi går gjennom de forskellige stativtypene (kun for abonnenter)

Storby i kveldslys

Når lyset er vanskelig må du øke ISO for å få en god eksponering.