sonefokus illustrasjon
© Shutterstock

Slik bruker du dybdeskarphetsområde

Med dybdeskarphetsområde kan du stille inn fokus hjemme og alltid få motivene dine skarpe når du skal fotografere. Det krever bare at motivet ditt befinner seg i fokusområdet til kameraet.

5. august 2019 av Jeppe Vestergaard Jensen

Kort sagt gjør dybdeskarphetsområde livet enklere for alle fotografer. Trikset gjør deg nemlig i stand til å stille inn fokus hjemme og knipse løs ute i byen uten å tenke på om motivene dine blir skarpe.

Noen objektiver har allerede en tabell hvor du lett kan lese av dybdeskarphetsområdet ditt. Du kan imidlertid også fint regne ut sonefokus selv.

Lenger nede i denne artikkelen kan du sette inn kameraet og objektivet ditt i en smart dybdeskarphetsområdekalkulator. 

> Les også: Slik fotograferer du med manuelt fokus. 

Slik fungerer dybdeskarphetsområde

Dybdeskarphetsområde betyr at du har en sone der alt er i fokus. Det vil si at du har en nærgrense og en fjerngrense, og alt mellom disse er skarpt.

Noen kameraer og objektiver kan hjelpe deg med å se akkurat hvordan sonen din er, avhengig av hvilke innstillinger du har valgt på kameraet ditt.

I bildet under har vi prøvd å illustrere hvordan dybdeskarphetsområde kommer til uttrykk.

På engelsk kaller man dybdeskarphetsområde for Depth of Field (DOF). Her kan du se at kameraet har en nærgrense (near limit) og fjerngrense (far limit), hvor alt mellom de to punktene er skarpt. 

Kvinnen står bak grensen og er derfor uskarp. Steinen før nærgrensen er også uskarp.

dybdeskarphetsområde illustrasjon

Dybdeskarphetsområde handler om at du har en sone med fokus (depth of field). Denne sonen ligger mellom nærgrensen (near limit) og fjerngrænse (far limit.) Alt imellem vil være i fokus. Alt utenfor er ikke i fokus.

© Shutterstock // Digital FOTO

Hvorfor er dybdeskarphetsområde smart?

Dybdeskarphetsområde egner seg for fotografen som tar bilder i en fart. Det er et godt valg for motiver der du ikke har tid til å finpusse fokus.

Derfor er dybdeskarphetsområde spesielt smart for gatefotografering. Du kan nemlig justere sonefokus fra sofaen. Deretter vet du at alt vil være skarpt for eksempel mellom én meter og fire meter. Nå handler det om å flytte på bena i stedet for å vri på fokusringen på kameraet ditt.

Er motivet mindre enn én meter unna, må du gå litt bort så det blir over én meter. Er det derimot over fire meter unna, må du gå litt nærmere så motivet kommer inn i dybdeskarphetsområdet.

> Les også: Forstå dybdeskarphet på 5 minutter.

kamera og skateboard viser dybdeskarpheten

Vil du ha skateboardet skarpt i bildet ditt, må du gå cirka én meter nærmere. Dermed har du flyttet motivet ditt inn i dybdeskarphetsområdet ditt.

© Shutterstock

Kan jeg bruke dybdeskarphetsområde til landskap?

Dybdeskarphetsområde er ikke bare egnet for gatefotografering. Det kan også være veldig nyttig til for eksempel landskapsfotografering.

Her kan det nemlig være en fordel hvis du kan få både forgrunnen og bakgrunnen skarp.

Bruker du for eksempel et 70 mm-objektiv til landskapsfotografering, kan du regne ut at hvis motivet ditt er 100 meter unna og blenderen din er f16, kan du få alt som er fra cirka ni meter til uendelig skarpt i dybdeskarphetsområdet.

> Les også: 5 tips til bedre landskapsbilder.

Regn ut dybdeskarphetsområde med objektivet

Noen objektiver har allerede en tabell der du lett kan lese av ditt dybdeskarphetsområde.

Under har vi et bilde hvor du kan se et eksempel på hvordan dybdeskarphetsområde fungerer.

På bildet er det valgt en blender på f8. Det kan du se nederst i bildet, hvor den lille røde prikken er ved åtte. I tillegg har vi satt blå sirkler rundt blendertallet.

Fotografen har også valgt at motivet skal være rundt 10 meter unna. Det kan du se fordi den røde streken peker på 10 meter.

De to inntegnede blå strekene viser hvor mye som er i fokus når du har blender 8. I dette eksempelet er alt fra litt over fem meter til uendelig i fokus. Derfor er dette ditt dybdeskarphetsområde.

Hvis du endrer noe, gjelder de samme reglene. Velger du blender f16, vil alt fra cirka fire meter til uendelig være ditt dybdeskarphetsområde. Du kan også endre hvor langt borte motivet ditt står. Deretter må du bare vri fokusringen din til for eksempel to meter og deretter lese av ut fra blendertallet ditt.

Trekk i skyveknappen i bildet under, hvor du kan se forskjellen på blender f8 og f11.

Slik regner du ut dybdeskarphetsområdet manuelt

Hvis objektivet ditt ikke har en påtegnet tabel, kan du regne ut dybdeskarphetsområdet selv via en hjemmeside, app eller nederst i denne artikkelen.

> Les også: Den ultimate appen til fotografen.

Først er det viktig at du bestemmer deg for hvor stor avstand du vil ha til motivene dine. Skal du ta gatebilder, vil ofte en avstand på rundt 2,5 meter være et godt valg.

På den avstanden er du ikke altfor tett på, men du er heller ikke altfor langt unna motivet. En god huskeregel på 2,5 meter er at du omtrent skal kunne ha en bil mellom deg og motivet ditt.

Etter den valgte avstanden må du stille in blenderen din. Når du bruker dybdeskarphetsområde, er f11 et godt blendertall. Her får du stor dybde når det gjelder hva som blir skarpt, men du får også inn en grei lysmengde i kameraet ditt.

Nå gjenstår det bare å regne ut dybdeskarphetsområde.

> Les også: 5 tips for gatebilder.

Regn ut dybdeskarphetsområdet her

Et eksempel på utregning av dybdeskarphetsområde

Vi har valgt et Canon 5D med et 35 mm-objektiv som et eksempel. 35mm er et perfekt objektiv for gatefotografering.

Deretter taster vi inn blender f11 og at vi vil være rundt 2,5 meter unna motivet.

Nå lar vi programmet regne ut vårt dybdeskarphetsområde. Det vil fortelle oss at alt mellom 1,49 meter og 7,89 meter vil være akseptabelt skarpt.

For oss blir det nå slik at vi i stedet for fokusringen bruker bena til å stille fokus. Vi må nemlig bevege oss nærmere motivet eller lenger bort så motivet kommer inn i dybdeskarphetsområdet vårt – men bare så lenge det er mer enn 7,89 meter unna eller nærmere enn 1,49 meter.

Sett kameraet ditt til dybdeskarphetsområde

Når du bruker dybdeskarphetsområde, er det noen innstillinger og programmer som kan gjøre livet lettere for deg.

Vi anbefaler at du setter kameraet ditt til blenderprioritet. Her bestemmer du hvilken blender kameraet ditt skal bruke. Nå trenger du ikke være nervøs for at dybdeskarphetsområdet endrer seg fordi kameraet selv har byttet til en annen blender enn den du har valgt.

> Les også: Slik bruker du blenderprioritet i kameraet ditt.

Deretter anbefaler vi at du setter kameraet ditt til en lukkertid på minimum 1/125 sekund. Det gjør at motivene dine ikke blir uskarpe hvis du for eksenpel fanger en mann som er på vei over gaten.

Lukkertiden er kort nok til at mannen ikke blir uskarp, og det minimerer vibrasjon i bildet, noe som er smart når du bruker dybdeskarphetsområde.

> Les også: Få riktig lukkertid med auto-ISO.

Til slutt vil vi la kameraet styre ISO-verdien. Det kan imidlertid være lurt å fortelle kameraet at det ikke får gå over en bestemt ISO-verdi.

Du kan for eksempel si at ISO 6000 er maksimum. Nå vet du at kameraet ikke går over den verdien, og du derfor ikke kommer hjem med bilder med mye støy fra en høy ISO-verdi.

Alternativt kan du også velge å gjøre alt manuelt. Med disse innstillingene bør du være godt på vei når du skal leke med dybdeskarphetsområdet.

> Bli bedre kjent med kameraet ditt med Digital Fotos fotoskole.