Når det gjelder arkitektur, griper mange fotografer umiddelbart etter objektivet med den bredeste bildevinkelen, nemlig den kraftige vidvinkelen.
Men bare fordi vidvinkelen kan fange hele motivet, betyr ikke det at den gir de mest interessante bildene.
Hvis du i stedet setter et objektiv du ikke er vant til å bruke til arkitektur, på kameraet, tvinger du deg selv til å tenke i nye og annerledes baner – og det er ofte slik de originale ideene oppstår.
Settobjektivet er perfekt for arkitekturfotografering
Settobjektivet ditt er for et glimrende valg når du for eksempel vil fotografere arkitektur.
Det har nemlig en rekke fordeler, for eksempel et allsidig brennviddeområde, noe som gjør at du både kan komme deg veldig tett på og svært langt bort fra bygningene du står ovenfor.
> Les også: Få det beste ut av settobjektivet ditt
De fleste settobjektiver har dessuten innebygd bildestablisering, noe som er et stort pluss når vi snakker om arkitekturfotografering, hvor det er ekstremt viktig at linjer er snorrette og knivskarpe.
Og den mest vesentlige ulempen med settobjektivet er at de ikke er særlig lyssterke – ikke noe problem i arkitekturfotografering.
Her skal blenderen nemlig som oftest ligge på F8.0 eller over, og du vil primært komme til å fotografere ute om dagen, mens lyset er godt.
Under får du fire tips til å fotografere byen med settobjektivet ditt.
1. Fokuser på gjentagelser
Svært moderne arkitektur består av gjentagelser, og den moderate zoomen i settobjektivet ditt er perfekt for å fange disse gjentagelsene og få en sterk komposisjon.
Det er en god idé å la bygningen fylle hele bildeflaten. I mange tilfeller gir dette en sterkere komposisjon enn hvis man kan ane litt av himmelen øverst.
Her får du fire tips til å fotografere byen med settobjektivet ditt.
> Les alt du må vite om komposisjon, her
2. Bruk forbipasserende
Ofte prøver vi å unngå mennesker i arkitekturbilder, men husk at all arkitektur er skapt av mennesker, og derfor hører de naturlig til i og rundt bygninger.
Samtidig kan et menneske både vise en bygnings proporsjoner og gi bildet et snev av humor, som i bildet under, tatt i et område der vinden ofte er ganske så kraftig.

Bruk for eksempel det gylne lyset om morgenen til å framheve en oransje mursteinsbygning. Når du har komposisjonen på plass, så venter du på noen kommer gående inn i bildet.
© Digital FOTO3. Ram inn bygningen
Ofte har vi en tendens til å prøve å isolere en imponerende bygning slik at bare den er i bildet, men stort sett gir det et litt tomt bilde uten kontektst.
Bruk settobjektivet til å ramme inn bygningen så den blir mer interessant å se på.
Still deg for eksempel i en port eller under et tre og zoom inn til portens bue eller grenene skaper en spennende forgrunn.
4. Bruk live view
Det er fort gjort å vippe kameraet oppover for å få med hele bygningen i bildet, men hvis du vil unngå fallende linjer, holder du det vinkelrett på motivet.
Ofte kan det lønne seg å bruke live view til å komponere bildet, for da vil du kunne holde kameraet høyere oppe i og få med mer bygning.
> Les også: 5 fordeler med å bruke live view når du fotograferer
Få mye mer om arkitekturfotografering i Digital FOTO
Vi har bevæpnet oss med et sett-, et tele- og et objektiv med perspektivkontroll, og i det nyeste nummeret av Digital FOTO kan du se hvordan du kan ta blendende bybilder med hvert av disse objektivene.
Hvert objektiv har nemlig sine fordeler, og i artikkelen får du mange tips om hvordan du utnytter disse – og selvfølgelig også inspirasjon til hvilke motiver du bør kaste deg over.
Du får også hjelp til hvordan du kan rette opp fallende linjer i bildebehandlingen, samt til hvordan du kan gi blinkskuddene dine en dramatisk svart-hvitt-konvertering.
Abonner nå og få tilgang til de mange videoer og veiledningene i Fordelssonen med det én gang. Som abonnent kan du også lese de 12 nyeste utgavene av Digital FOTO på telefon eller nettbrett med appen Wype.

I Digital FOTO 4/2019 får du mange tips og triks til arkitekturfotografering. Som abonnent kan du lese artikkelen med det samme i appen Wype.
© Digital FOTO