Dette må du vite når du kjøper en kameraveske

Det er viktig at du velger en kameraveske som passer til behovene og rutinene dine. Her får du vite hva du bør se etter. 

© Shutterstock

Slik velger du riktig kameraveske

Skuldervesker, hoftevesker, ryggsekker, trillebager... Det finnes nok like mange kameravesker som det finnes fotografer, og det spiller virkelig en rolle hva du velger. Her ser du hva du bør se etter.

4. mars 2019

En kameraveske er gull verd for deg som fotograf - i hvert fall hvis du vil passe godt på utstyret ditt.

Det er nemlig viktig at utstyret ditt er helt beskyttet mot regn, støv og eventuelle støt når du transporterer det fram og tilbake, og det kan en ikke en hverdagsveske gi deg. 

Men hvilken kamerataske bør du velge? Et hylster, en skulderveske, en ryggsekk eller noe annet? 

Alt dette kommer an på hvordan du fotograferer.

Kameraveskens størrelse

Det første du må finne ut av, er hvor mye utstyr du har, og om du trenger å ha med deg alt når du er ute og fotograferer. 

Tenk også over om du kommer til å kjøpe mer utstyr senere, for eksempel nye objektiver eller en blits som må få plass i kameravesken din.

Det kan være fristende å proppe vesken full med så mye kamerautstyr som mulig, så du er sikker på at du ikke mangler noe, men husk at vesken blir tyngre og tyngre jo mer du fyller den med. 

> Les også: Derfor er skuldervesken din beste venn. 

Kameraveskens stil

Det er forholdsvis enkelt å finne ut av hvor stor den nye kameravesken din må være, for det handler bare om hva du trenger å ha i den. Det er gjerne vanskeligere å velge hvordan den skal se ut. 

For å gjøre det enklere å bestemme deg har vi laget en liste over de forskjellige kameravesketypene som finnes på markedet. 

Her kan du se hvilken type fotograf de egner seg spesielt godt for. 

1. Hylster

kameraveske liten guide

Et hylster gir mye bevegelsesfrihet. Til gjengjeld kan du bare ha ett kamera med objektiv i det.

© Shutterstock

Et hylster er en kameraveske som akkurat har plass til ett kamerahus og et objektiv pluss eventuelle småting som for eksempel et minnekort og batterier. 

Hylsteret har typisk en reim som gjør at du kan ha den over skulderen og/eller en reim som kan spennes rundt hoftene som en vanlig hofteveske.

Den er ideell for fotografer som ikke skal bytte objektiv og som vil ha stor bevegelsesfrihet. 

Den er for eksempel svært godt egnet for hvis du skal fotografere store idrettsbegivenheter og ikke vil drasse på en stor veske. 

> Lær å ta bilder med mye action her. 

2. Skulderveske

Dette må du vite når du kjøper en kameraveske

En skulderveske er ofte diskret utformet og lar deg gli inn i mengden hvis du for eksempel tar gatebilder. 

© Shutterstock

En skulderveske er større enn et hylster og har typisk plass til minst ett kamerahus og et par objektiver samt småting. 

Skuldervesker er ofte mere diskrete enn for eksempel ryggsekker og trillevesker, men det finnes også modeller som er mer romslige og har tykke, polstrede reimer som er designet for å skli minst mulig på skulderen. 

Skuldervesken er ideell for fotografer som trenger å kunne bytte mellom et par forskjellige, mindre objetiver, og som ikke vil iltrekke seg for mye oppmerksomhet, for eksempel gatefotografer. 

Skuldervesken er også godt egnet til å oppbevare utstyret når det ikke er i bruk.

> Les også: 5 tips til gatefotografering

3. Rygsæk

Dette må du vite når du kjøper en kameraveske

Med en skuldeveske kan du dra med deg alle yndlingsobjektivene dine – uten å bli sliten i skuldrene. 

En ryggsekk har typisk plass til flere kamerahus og en håndfull små eller et par store objektiver, men også denne typen kan variere kraftig i størrelse.

Den store fordelen med ryggsekken er at den har plass til veldig mye utstyr og ikke sklir på skuldrene og ryggen på samme måte som skuldervesken. Samtidig har du begge hender fri. 

Til gjengjeld tar det ofte mer tid å bytte objektiver eller sette inn et nytt batteri i kameraet, fordi du typisk må ta av sekken og sette den på bakken for å få tak i utstyret i den. Samtidig kan den være veldig varm på ryggen hvis du for eksempel er på ferie i et tropisk land.

Den er ideell for fotografer som trenger å transportere store teleobjektiver og/eller flere kamerahus samt et kamerastativ. 

Den er også svært godt egnet for fugle- og naturfotografer som skal transportere tungt utstyr over store avstander. 

Les også: Slik velger du den riktige fotoryggsekken

4. Andre kameravesker

Det finnes også andre typer kameravesker, for eksempel vesker med hjul og såkalte hard cases.Alle har til felles at de er svært romslige og gir ekstremt god beskyttelse. Imidlertid er de også svært begrensende, for du må alltid holde dem i den ene hånden.

Derfor egner disse vesketypene seg best til oppbevaring av utstyr som ikke er i bruk, eller hvis du for eksempel skal på en lang biltur og ikke bruke utstyret underveis. 

Les også: 7 hverdagsgjenstander du må ha i fotovesken din

Redaksjonen anbefaler:
Smart skulderveske til fotografen

Det er alltid en god investering å ha med en praktisk og romslig skulderveske på ferien eller fototuren. Og akkurat nå kan du få deg en veldig god en sammen med Digital FOTO. 

Det følger med valgfri rominndeling til skuldervesken, som kan tas ut slik at du også kan bruke vesken til andre formål. 

Dessuten har vesken en polstret lomme til nettbrett, flere lommer til ekstrautstyr, en polstret skulderreim som gjør det behagelig å bære vesken, og en praktisk trallrereim på baksiden.

Du kan få vesken med to numre av Digital FOTO for bare 49 kroner + porto. Bare vesken har en verdi på 399 kroner. Se tilbudet her.

Vesken er veldig romslig og av god kvalitet. Du sparer 534 kroner når du kjøper vesken sammen med to numre av Digital FOTO.