Objektiver

Med riktig bruk av objektivene dine kan du løfte kvaliteten på opptakene.

© Olympus

Få mest mulig ut av objektivene

Med riktige innstillinger og teknikker kan du få mye mer ut av objektivene dine. Her får du våre fem beste tips for å få mest mulig ut av objektivene dine.

20. desember 2018 av Poul Siersbæk

Uten et objektiv får du ikke gjort noe med kameraet ditt, og det spiller så absolutt en rolle hvilket ovbjektiv du bruker. 

Dette gjelder både for bildekvalitet, motivtype og opptakssituasjon.

Generelt fokuserer objektivprodusentene sterkt på å utvikle objektiver som presterer bedre, og det gjør de ved hjelp av forskjellige linsematerialer og belegg samt optimerte fokusmotorer og bildestabilisering. 

Vi har god grunn til å glede oss over dette, men på samme måte som du kan forbedre bildene dine ved å bruke riktige kamerainnstillinger, er det også mye du kan gjøre med objektivene dine. 

Her får du våre beste tips for å optimere bildene dine med riktige bruk av objektivene.

1. Når autofokus sliter

Kameraets autofokus er i utgangspunktet aktivert og gjør som oftest en utmerket jobb. 

Hvis autofokus sliter i svakt lys eller av en annen grunn ikke kan fange fokus riktig, kan du slå av funksjonen og fokusere manuelt. 

Som regel gjør du dette med en knapp på objektivet eller kameraet.

Hvis kameraet ditt kan bruke såkalt Focus Peaking, er dette en stor fordel. Her lyser de skarpe områdene opp med en farge når du har vridd på fokusringen og funnet fokus.

Les også: Dette må autofokus i kameraet ditt takle

2. Øk fokushastigheten på objektivet

Teleobjektiver med store brennvidder har ofte en liten knapp du kan justere fokushastigheten med. Her kan du endre fra Full til et begrenset fokusområde, for eksempel 2,5 meter til uendelig. 

Funksjonen er veldig nyttig hvis du vet at motivet ikke kommer helt innpå deg, og du samtidig vil unngå at autofokus bruker unødvendig med krefter på å fange fokus. 

Problemet oppstår særlig hvis det er forgrunnselementer som autofokus kan fokusere feil på, i stedet for på hovedmotivet.

fokushastighet objektiv

På mange større objektiver sitter det en rekke knapper. Den øverste på dette objektivet gjør det mulig å justere fokushastigheten til hvor langt det er til motivet ditt.

3. Bytt raskt fra loddrett til vannrett komposisjon

Noen zoom- og teleobjektiver har en egen stativfot. I tillegg til å gi objektivet ditt perfekt balanse på stativet har foten også en annen smart funksjon. 

Det er en liten skrue som løsner fotens grep på objektivet så du lynraskt kan snu kameraet til loddrett posisjon, slik at du kan fotografere i høydeformat i stedet for i breddeformat.

Les også: Slik velger du det perfekte kamerastativet

4. Legg fokus nøyaktig i mørket

Mange kameraer har en innebygd avstandsskala. Den gjør det mulig å stille skarpt når det er for mørkt til å autofokus kan fokusere. 

Da må du fokusere manuelt mens du ser på skalaen og legger fokus ut fra en skønnsmessig avstand til motivet.

Les også: Slik fotograferer du med manuelt fokus

5. Unngå uskarpe bilder

Sørg for at den innnebygde bildestabiliseringen er aktivert. Med den kan du vinne opptil fire blendertrinn. Aktiver den på en knapp på objektivet. 

Dette er spesielt nyttig når du fotograferer med lange brennvidder med zoomobjektivet ditt eller i svakt lys. 

Noen bildestabiliseringer har flere innstillingsmuligheter som skal brukes til for eksempel panorering eller hvis du er på et bevegelig underlag.

Les også: Slik fungerer bildestabiliseringen i kameraet ditt

Lær mye mer om objektiver i Digital FOTO

I vår nye teknikkfeature "Få det beste ut av..." i magasinet går vi i hvert nummer i dybden på en viktig utstyrstype. 

I blad nummer 1/2019 er det objektivet vi setter fokus på, og i løpet av 2019 kan du lese om filtre, blitser, stativer og mye annet. 

Kjøp magasinet i butikken din eller tegn et abonnement i dag og les artikkelen nå på magasin-apprn vår Wype, hvor du får tilgang til de 10 nyeste utgavene av bladet. 

> Bli en abonnent for fra bare 29 kroner. Se de mange gode tilbudene her.