Telekonverter med objektiv

Med en telekonverter mellom kameraet og objektivet kan du forlenge brennvidden betraktelig.

© Digital FOTO

Telekonverter: Smart metode for mer tele på kameraet ditt

Med en telekonverter mellem kamera og objektiv har du en billig metode for mer tele. Se hva du titte etter når du vil kjøpe en telekonverter og hvordan du får det optimale ut av telekonverteren.

28. januar 2019 av Poul Siersbæk

Vil du ta gode bilder av fugler og pattedyr i naturen, er det en fordel med en kraftig tele.

En god og billig snarvei er å bruke en såkalt telekonverter eller extender.

Telekonvertere virker i store trekk som et slags forstørrelsesglass og monteres mellom kamerahuset og objektivet.

De har en rekke optiske linser som i et vanlig objektiv, som sørger for å spre lysstrålene ekstra mye, så det sentrale i motivet bres ut over bildebrikken.

Resultatet er at brennvidden øker – på akkurat samme måte som hvis du setter et større teleobjektiv på kameraet.

Vi veileder deg til å velge riktig telekonverter, og hvordan du bruker den, med 6 kjappe tips.

> Les også: Få skarpe bilder med teleobjektivet ditt

1. Telekonvertere fås med flere styrker

Telekonverterne har typisk en forstørrelsesgrad på 1,4x, 1,7x eller 2,0x.

Setter du en telekonverter på 1,4x mellom kameraet og objektiv, skal du bare gange objektivets brennvidde med 1,4 for å vite hva brennvidden blir.

Er objektivet ditt på 300 mm, får du altså en brennvidde på 420 mm med en telekonverter på 1,4x.

Med et objektiv på 300 mm og en telekonverter på 2.0x forvandles objektivet på et blunk til 600 mm, noe som vanligvis hadde kostet en formue.

Sitter telekonverteren og objektivet på et system- eller speilreflekskamera med APS-C-brikke, har du en samlet brennvidde som tilsvarer omkring 900 mm.

> Få kontroll på kameraets bildebrikkestørrelse her

Kenko telekonverter

Det finnes både originale og uoriginale telekonvertere. Prisene begynner på rundt 1500 kroner.

© Kenko

2. Telekonverter er også perfekt for makro

Telekonvertere fungerer med objektiver som har en brennvidde på typisk 70 mm og lengre. De fungerer også med zoomobjektiver på for eksempel 70-200 mm. 

Du må imidlertid være oppmerksom på at telekonverterne ikke fungerer med alle objektiver. Derfor må du sjekke dette før du kjøper.

En annen fordel med telekonvertere er at nærgrensen ikke blir endret. Dermed kommer du også tettere på makromotivene. 

> Les også: Her er alt du må vite om makrofotografering

3. Nedblending gir deg skarpere bilder

De fleste objektiver tegner skarpere når du bare blender et trinn ned, og den sannheten får mer  verdi med en telekonverter montert. 

Med en telekonverter montert slipper det litt mindre lys inn gjennom objektivet.

En telekonverter på 1,4x tar et blendertrinn med lys, mens en telekonverter på 2,0x tar to blendertrinn med lys.

Hvis du fotograferer med et objektiv på F4.0 samt en konverter på 1,4x, blir altså den maksimale blenderåpningen F5.6, og ved å blende ned til F6.3 eller F7.1 får du altså litt skarpere bilder.

Selv et halvt blendertrinn kan utgjøre en stor forskjell.

Montering av Nikon telekonverter

Først setter du telekonverteren på objektivet. Sett deretter telekonverter med objektiv på kameraet.

© Digital FOTO

4. Bruk telekonverteren i kraftig lys

Jo mer lys autofokussystemet har å jobbe med, desto fortere stiller det skarpt. 

Hvis objektivet ditt og telekonverteren har en samlet blender på F5.6 eller sågar F8.0, vil det som regel ta litt tid for kameraet å fokusere i svakt lys. 

Derfor får du raskere autofokus ved å fotografere mens solen fortsatt er oppe.

5. Få skarpere bilder med telekonverteren

Kameraets sentrale fokuspunkt er det mest nøyaktige og raskeste til å stille skarpt, og det blir ekstra viktig å bruke denne fordelen hvis du setter på en telekonverter på 2,0x. 

Selv de helprofesjonelle kameraene kan bare bruke de sentrale punktene til å stille skarpt når den samlede blenderen treffer F8.0.

6. Bruk live view med telekonverteren

Hvis du opplever at autofokus i kameraet roter for mye med å stille skarpt, aktiverer du live view, og bytter fra fasedeteksjon til kontrastbasert fokus i menysystemet. Som regel vil dette hjelpe. 

Alternativt kan du zoome inn på motivet på skjermen og manuelt stille fokus helt nøyaktig på objektivet.

> Les også: 5 fordeler med å bruke live view når du fotograferer

Les mer i magasinet Digital FOTO

I Digital FOTO nr. 3/2019 kan du lese mye mer om telekonvertere. Her kan du også se hvordan du bruker annet smart fotoutstyr som settes mellom objektivet og kamerahuset.

Kjøp bladet i butikken eller tegn et abonnement og få en kraftig kikkert og 2 numre av Digital FOTO leveret i postkassen for 49 kroner + porto og ekspedisjon. Totalt 98 kroner.

Med et abonnement får du også tilgang til de nyeste utgavene av bladet i magasin-appen vår, Wype, samt tilgang til Fordelssonen med mer enn 500 videokurs om fotografering og bildebehandling.

Digital FOTO nummer 3/2019

Lær deg enda mer om telekonverteren i Digital FOTO nummer 3/2019.