Sony A7R IV

Sony A7R IV er i skrivende stund fullformatkameraet med den høyeste oppløsning. Bildebrikken i det speilløse systemkameraet har 60,2 megapiksler.

© Sony

Dette betyr kameraenes høye oppløsning for deg

Kameraprodusentene sender oppløsningen til værs så du kan få mange detaljer, men de mange pikslene i speilløse systemkameraer og speilreflekskameraer skaper også et par utfordringer. Her ser du hva du må være oppmerksom på.

23. mars 2020 av Kristoffer Engbo

De siste årene har mellomformatkameraene rundet 100 megapiksler, og i fjor kom fullformatkameraet Sony A7R IV med 60,2 megapiksler. 

Denne utviklingen stopper nok ikke, for høy oppløsning gir mange fordeler. Først og fremst får du imponerende mange detaljer. Du kan for eksempel skrive ut bildene fra Sony A7R IV i en høy kvalitet med 300 dpi på hele 81 x 54 centimeter.

>Les også: Så detaljerte er testbildene våre med Sony A7R IV

Dessuten kan du beskjære hardt og fortsatt ha brukbare bilder som kan skrives ut i store størrelser eller brukes på internett.

Detalj fra bilde tatt med 102 megapiksler.

Dette bildet er tatt med Fujifilm GFX 100 med 102 megapiksler, hvor man får imponerende mange detaljer når man zoomer inn til 100 prosent.

© Kristoffer Engbo

Imidlertid er det også en rekke faktorer du skal må oppmerksom på, når du har et kamera med veldig høy oppløsning.

Høy oppløsning gir store raw-filer

De enkelte pikslene blir mindre enn på en tilsvarende bildebrikkestørrelse med lavere oppløsning. Det kan gi litt flere korn på høye ISO-verdier. Forskjellen utlignes likevel delvis hvis du reduserer oppløsningen.

Bildefilene tar også langt mer plass. En ukomprimert råformatfil fra Sony A7R IV med 60,2 megapiksler tar opp rundt 117 megabyte med plass, mens en raw-fil fra Sony A7 III med 24,0 megpiksler tar opp rundt 47 megabyte.

>Les også: 6 ting du ikke visste om ISO

Fujifilm GFX 100

Mellomformatkameraet Fujifilm GFX 100 har en oppløsning på 102 megapiksler, og hver ukomprimerte råformatfil tar opp rundt 200 megabyte med plass.

© Fujifilm/Jonas Dyhr Rask

De mange dataene gjør at det blir tyngre å jobbe med raw-filene på datamaskinen.

Høy oppløsning avslører feil

Zoomer du inn til 100 prosent i et bilde på 60 megapiksler, vil det være lettere å se om fokus ligger litt feil, dybdeskarpheten er for liten eller bildet litt rystet, enn hvis du zoomer inn på et bilde på 20 megapiksler.

>Les også: Vår første test av Fujifilm GFX 100

Hvis de to bildene blir gjengitt i samme størrelse, eller hvis du reduserer oppløsningen fra 60 til 20 megapiksler, vil imidlertid forskjellen forsvinne.

På samme måte vil kameraer med høy oppløsning i større grad avsløre optiske feil.

Har du et kamera med høy oppløsning på 40 megapiksler eller over, kan det være lurt å bruke stativ når det er mulig. Det gjør at du kan redusere ISO-verdien og forhindre rystelser og til dels fokusfeil.

Kanskje du er interessert i...