Tips for skikkelige nybegynnere

Det er helt normalt å gjøre feil når man er ny innenfor et område, men med disse 10 tipsene blir det litt lettere å ta gode bilder med én gang.

© Shutterstock

10 essensielle tips for skikkelige nybegynnere

Vi har alle vært nybegynnere innenfor fotografering – og dette er de 10 tipsene vi skulle ønske vi visste om da vi kjøpte det første kameraet vårt.

10. juni 2020 av Sarah Marie Winther

Moderne kameraer byr på et overveldende antall funksjoner og innstillinger, og mange nybegynnere sliter forståelig nok med å skjønne hvilke som passer best til bildene de vil ta.

Derfor har vi samlet en håndfull tips til deg som vil komme i gang med å fotografere, men som ikke helt vet hvor du skal begynne. 

> Les også: Bør jeg velge speilløst systemkamera eller speilreflekskamera?

1. Fotografer i råformat

Noen kameraer er som standard stilt inn til å lagre bildene du tar, i filformatet jpeg. Dette bør du endre så fort du får kameraet i hendene.

En raw-fil gir deg nemlig mange flere muligheter for å behandle bildet akkurat slik du vil, og for eksempel hente fram flere detaljer i områder som er over- eller underbelyste. 

2. Velg A eller AV

Mange nybegynnere er livredde for å gjøre feil, så de holder seg til den grønne Auto-knappen som lar kameraet bestemme alt fra lukkertid til hvitbalanse. 

Bruk i stedet det blenderprioriterte opptaksprogrammet. Da kan du velge blendertallet, og så tar kameraet seg av resten. Dette er viktig hvis du for eksempel vil ha en uskarp bakgrunn. 

Programmet heter typisk A eller Av på programhjulet.

3. Ikke bruk største eller minste blenderåpning

En stor blenderåpning gjør bakgrunnen uskarp, mens en liten blenderåpning gjør den skarp. Så hvorfor ikke velge den største blenderåpningen i portretter og den minste i landskapsbiller?

Dessverre blir bildekvaliteten lavere i begge ender av skalaen, og derfor er det lurt å holde seg minst 2 blendertrinn unna hver ende.

Hvis den største blenderåpningen på objektivet ditt er F1.4, bør du derfor ikke gå lenger ned enn til F2.8.

> Les også: Dette må du vite før du kjøper et objektiv

Tips til skikkelige nybegynner

Ofte vil LCD-skjermen på kameraet vise bildet lysere enn det egentlig er. Derimot lurer aldri histogrammet deg, og derfor er det lurt å venne seg til å sjekke eksponeringen på histogrammet.

© Shutterstock

4. Bruk evaluerende lysmåling

Typisk vil du kunne velge mellom forskjellige metoder kameraet måler lyset på, men i de aller fleste tilfeller vil standardinnstillingen, evaluerende lysmåling, gi deg det beste resultatet.

Noen nybegynnere tror at punktmåling er mer nøyaktig fordi den måler lyset i et veldig lite område, men nettopp derfor er det også langt vanskeligere å bruke den riktig.

Hvis lysforholdene er naturlige og det ikke er en overvekt av enten veldig lyse eller mørke områder, bør du derfor bruke evaluerende lysmåling, også kalt matrix, matrise eller multi.

5. Se på histogrammet

De LCD-skjermer på kameraer er noe lysere enn det faktiske bildet, så det er en dårlig idé å vurdere eksponeringen bare ut fra bildet på skjermen.

Bruk histogrammet i stedet, og pass på at søylene ikke treffer kanten på høyre eller venstre side – det betyr i så fall at du har områder som er veldig over- eller underbelyste. 

6. Unngå hardt dagslys

Uansett hvilken motivtype du liker å fotografere, bør du prøve å gjøre det på andre tidspunkter enn midt på dagen.

Mellom cirka klokken 12 og 15 står nemlig solen høyt på himmelen, og det resulterer i harde skygger, noe som kan være forstyrrende i landskapsbilder og direkte ukledelig i portretter.

7. Rydd opp i bakgrunnen

Når du er ute og fotograferer, er det viktig at du bruker litt tid på å finne en enkel bakgrunn som ikke stjeler fokus fra hovedmotivet.

Tar du for eksempel portrettbilder, bør du sjekke om det står søppelbøtter, strømskap eller parkerte biler bak modellen din, og hvis det gjør det det, velger du en annen vinkel.

Sjekk også at det for eksempel ikke stikker et tre opp rett bak modellen din, for da vil det se ut som om det gror opp av hodet til vedkommende, og det kan ødelegge bildet.

> Les også: Det viktigste du må vite om komposisjon

Tips for skikkelige nybegynnere

Når du skal fotografere dyr, tar du på deg klær som tåler å bli skitne. Da blir det lett å komme seg helt ned på bakkenivå og ta mer interessante bilder.

© Shutterstock

8. Gå ned på øyehøyde

Når du har motiver som er lavere enn deg selv, for eksempel blomster, dyr eller barn, bør du prøve å komme deg ned på øyehøyde når du fotograferer, for eksempel ved å sette deg ned på kne eller legge deg på magen.

Dette gir deg mer interessante bilder – til dels fordi du vil få himmelen og ikke bakken eller gresset under motivet som bakgrunn, og til dels fordi du vil få en nærere forbindelse med motivet når du er på øyehøyde med det. 

9. Hold deg unna blitsen

Mange nybegynnerkameraer har en innebygd blits som spretter opp når du vil ta et bilde i svakt lys med det automatiske programmet.

På grunn av blitsens beskjedne størrelse og begrensede rekkevidde gir det deg imidlertid svært sjelden brukbare bilder. Som oftest vil du få bedre resultater ved å øke ISO-verdien skikkelig og bruke det lyset du har tilgjengelig på stedet.

10. Søk etter hjelp på internett

Hvis du treffer på tekniske problemer underveis – uansett om det er en kamerainnstilling du ikke kan finne, et objektiv du ikke kan stille skarpt med, eller noe annet, må du ikke nøle med å be om hjelp online.

Ofte vil en kortfattet beskrivelse av problemet på engelsk kunne føre til et direkte svar på Google, siden veldig mange andre fotografer sikkert har opplevd det samme. 

> Les også: Send inn bildene dine til månedens fotokonkurranse