Sommerfugler fotografert på stor blenderåpning

Ved å blende bare ett trinn ned, vil det bli merkbart lettere for deg å stille skarpt på motivet ditt. 

3 gode grunner til at du ikke bør fotografere på største blenderåpning

En stor blenderåpning gir en flott uskarp bakgrunn og den ettertraktede bokehen. Men ofte bør du faktisk holde deg unna de største blenderåpningene.

19. april 2018 av Sarah Marie Winter

Har du investert i et objektiv med en veldig stor blenderåpning, for eksempel F1.4 eller F1.8, er det svært fristende å blende helt opp – særlig når du tar portrettbilder og vil ha en så uskarp bakgrunn som mulig. 

Sannheten er bare den at den store blenderåpningen lett kan ødelegge bildene dine, og her får du tre gode grunner til å blende minst ett trinn ned når du fotograferer.

1. Det blir lettere å fokusere på motivet ditt

Det første problemet du støter på når du blender helt opp, er fokus. 

En blenderåpning på F1.4 vil redusere fokusområdet til noen få centimeter (enda mindre hvis brennvidden er stor), og derfor vil det være nesten umulig å fokusere skikkelig på motivet ditt. 

Dette betyr at hvis du fotograferer portretter, må ikke bare modellen din stå musestille, men heller ikke du kan flytte deg en millimeter. Selv med et stativ tilgjengelig vil det være vanskelig å legge fokus på riktig sted, fordi dybdeskarpheten og dermed fokusområdet er så lite.  

Dessuten tegner de fleste objektivene skarpest når du blender to trinn ned. Så hvis største blenderåpning på objektivet er F1.4, vil du få de skarpeste bildene på F2.8. 

2. Du reduserer risikoen for kromatisk aberrasjon

Kromatisk aberrasjon er en optisk feil som kan oppstå med selv de beste og dyreste objektivene.

Feilen oppstår i overganger med stor kontrast, hvor den viser seg som grønn og fiolett farge langs de mørke kantene på motivet.

Det finnes flere måter for å fjerne kromatisk aberrasjon i bildebehandlingen, men den enkleste måten for å unngå det er ganske enkelt å blende ett eller flere trinn ned når du tar bildet. 

Risikoen for kromatisk aberrasjon stiger nemlig når fokusområdet blir mindre. 

Bilde av duer har den optiske feilen kromatisk aberrasjon

Kontrasten mellom den lyse, overskyede himmelen og de mørke grenene har forårsaket den optiske feilen kromatisk aberrasjon i bildet, som er fotografert med blender F1.4. 

Bilde av duer har den optiske feilen kromatisk aberrasjon

Når vi går helt nær, kan man tydelig se de fiolette og grønne misfargningene i kantene av de mørke grenene. 

3. Du får noe ut av bakgrunnen

Det er ingen grunn til å bruke tid og krefter på å finne det perfekte stedet for portrettbildet hvis du har tenkt deg å blende helt opp, for da blir bakgrunnen uskarp og ugjenkennelig uansett. 

Hvis du vil fjerne forstyrrende elementer i bakgrunnen, kan en stor blenderåpning være ganske nyttig. Men har du en vakker bakgrunn som underbygger uttrykket du vil ha i bildet ditt, vil en blenderåpning på for eksempel F6.3 være bedre. 

Portrett av ung kvinne i en botanisk hage tatt med en forholdsvis liten blenderåpning

Hvis dette portrettet var blitt tatt med blender F1.4, hadde ikke den vakre botaniske hagen betydd noe for bildet, for den hadde blitt helt uskarp. 

© Shutterstock

> Akkurat nå får du den nye kursboken vår med 100 tips og kurs i bildebehandling i Photoshop, Elements og Lightroom med to numre av Digital FOTO for bare 49 kroner + frakt. Se tilbudet her.